Sivut

Sivut

keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Nalle, nyt jalat alle...

29.09.2015

Vantaa, Myyrmäkitalo

Asetelma- ja pintahahmottelua hiilellä litoposteriin

Opettaja asetteli valkoisen liinan päälle pöydälle ruskean savesta valetun pullon, johon asetti elävän lehden, keramiikkaluokasta hakemansa rujon oppilastyönä tehdyn maljan, appelsiinin, ison, muhkean ja pehmeän lelunallen sekä sokerina muovisen leludinosauruksen. Opettaja kertoi, että esineistä sai piirtää kaikki tai vain osan oman valinnan mukaan ja miten saa ne mahtumaan paperille. Päätin suosiolla skipata dinon ja lehden. Hyvä, että selviäisin noista muista.
Opettaja kertoi, että työ tulisi olemaan haastava. Opettajan mielestä olimme sen verran kovatasoinen porukka, että ei olisi mitään mieltä laittaa meitä piirtämään kerta toisensa jälkeen palloa, kartiota, kuutiota tms. Hmm..., mitä tuosta ajattelisi!
Mallikuvan kuvakulma on enemmän vasemmalta, kuin mistä itse piirsin.

Harjoittelimme ensin piirtämään eli hahmottelemaan muodot ja etäisyydet pienemmälle A3-paperille ihan vaan lyijykynällä. Tein pari harjoitelmaa ennen kuin hirvisin ottaa hiilen sormiini.

Tarkastelen asetelmaa, vetelen viivoja, hikeä pukkaa, väsyttää. Ei tästä mitään tule, nyt lähden kotiin! Maltoin kuitenkin mieleni: happea ja yrittämään kovemmin. 
Kerroin opettajalle, että en saa karhun jalkoja oikeaan kohtaan ja sopivan mittaisiksi. Tähän opettaja vaan totesi, että katso asetelmaa, mittaa ja mieti ja kokeile.

Jos ei aukene, niin katso ja piirrä pullon ja nallen väliin jäävä tila. Tästä oivalsin mistä on kysymys. Olin vaan yrittänyt hahmottaa ”nallea” enkä kuvan kokonaisuutta.

Lisäksi opettaja kertoi, että pielessä oleva asia saattaa olla pienestä korjauksesta kiinni. Tai niin, että pikkukorjauksia pitää tehdä useampi eri puolelle kuvaa, jotta kokonaiskuva oikenisi. Korjattavat kohdat pitäisi oppia löytämään! Löytämistä auttaa tässäkin tapauksessa kuvitella asetelma vaikka neljänä ruutuna, joista tutkii jokaista ruutua erikseen ja sitä kautta pyrkii löytämään virheensä.

Lisäksi piirrettävät esineet on hyvä miettiä aluksi isompina esineinä – esim. karhu on selvä kolmio, pullo on pystyssä oleva kapea suunnikas, appelsiini on tietenkin pallo jne.

Näitä kikkoja käyttäen löysin monta vinksahtanutta kohtaa. Silti mielestäni kuvaan jäi vielä korjattavaa (mm. pullo vs. malja), mutta en enää jaksanut tutkia. Tunnin lopulla vaihdoimme ajatuksia tästä piirustuskerrasta ja kuulemani mukaan en ollut ainoa, joka tunnin alussa oli valmis pakenemaan. Opettaja sanoi, että myös itsensä peliin laittaminen on taiteen tekemisessä ja oppimisessa yksi merkittävimmistä seikoista. Ei saa paeta, vaan pitää uskaltaa vastata haasteeseen!

Tässä hahmotelmani litoposterilla.


Opettaja sanoi, että hiilipiirustustyylini on maalauksellinen. Mitähän tämä tarkoittaa? Piirtämiseni poikkeaa muiden kanssaopiskelijoiden piirtämistyylistä siten, että piirtämieni esineiden rajat eivät ole täysin aukottomat, saman vahvuiset ja selvät verrattuna monen opiskelijatovereitteni täsmällisiin pikkutarkkoihin rajoihin. Haluaisin myös oppia piirtämään tarkasti.

Tässä lopullinen työni. Tämä kuva ei anna oikeutta nalle-paralle. Alkuperäisessä piirustuksessa se on nätimpi.




 
Karhun turkkia.


 
… mun suloinen Nalle Puh! :-)

Hiilipiirustustarvikkeet


Kuvassa on hiilipiirustuksessa käytettäviä tarvikkeita eli piirustushiilet, säämiskä, hiilikumi (peruslyijykynä, jos haluaa ensin hahmottaa kuvan ja muodot luonnoslehtiöön) sekä fixatiivia, jolla kiinnitetään hiilipiirustus paperiin.

Fixatiivi suihkutetaan aina ulkotiloissa hajun ja kemikaalien takia. Fixatiivin suihkuttelun jälkeenkin hiilipiirustustyötä voi jatkaa päälle.

Litoposter-paperi on suhteellisen ohutta: toiselta puolelta pehmeänkarheaa ja toiselta puolelta kiiltävää. Hiilellä piirrettäessä paperin tulee olla iso, A2-koko on hyvä. Hiilellä piirretään aina paperin karhealle puolelle.  Hiiltä pidetään yhteen puristettujen etu- ja keskisormien sekä peukalon välissä.


Demoan tässä kahvilusikkatikun kanssa työpöydälläni.



maanantai 28. syyskuuta 2015

Wanderlust - a whole year long journey.


Wanderlust is a whole year long journey - an online event offering you videos from 24 guest teachers and 2 resident teachers one every week* (each one downloadable and with PDF instructions provided), 50 amazing videos, which will run for over 50 hours in total, access to a forum with an amazing and friendly community, inspirations, challenges, discussions, galleries, workshops, interviews, giveaways and generous discounts from our partners. The perfect alternative to in-person classes!

24 guest teachers and (2 resident teachers): Kate Crane,  Teresa McFayden, Rachel Greig, Beckah Krahula, Joanne Sharpe, Flora Bowley,  Mystele Paint, Andy Skinner, Finnabair – Anna Dabrowska, Birgit Koopsen Bernstein, Lindsay Weirich, Magda Polakow, Carolyn Dube,  Stephanie Schütze, Maryia Potapovich, Jennifer Lee, Leslie Wood,  Natalie Kalbach, Roben-Marie Smith, Rachel Urista, Susie La Fond, Joanna Grand, France Papillon, Karen Michel.
 
Wanderlust means a strong desire for, or impulse to wander or travel and explore the world. As artists and creative souls we always feel the need to look for something new, to learn and explore a whole amazing world of art and craft. That is how this idea, about creating a big class with many different teachers, each one offering something exceptional came to our minds. After a few years teaching mixed-media classes in person all over the world (Kasia) and organizing them with different teachers in England (Jamie) we both noticed that some people are simply shy to try different techniques and some are also afraid that others will judge them, but with a little bit of good energy, knowledge and motivation they can be like a volcano of creativity.

Wanderlust is our answer to all people: some who want to try, who are hungry for experiments and who want to learn, whatever your level of experience.

You don’t have to travel, spend money on accommodation, pack your suitcases or find babysitter for your kids, but still you are getting a bunch of inspirations from the best teachers in the industry that you can interact with on our forum, a fabulous community and topics where you are welcome to share opinions and enjoy all the bigger and smaller activities we prepared for you. At the same time you’ll get a chance to win amazing prizes from our partners, and shop with special discounts available only for Wanderlust members. And all this for the special price of £65 (approx. $100)!

For this price you are going to travel with us through the whole world of creativity getting to know media, products and enjoying the variety that teachers from all over the world can offer you.

What can Wanderlust offer me?

Wanderlust offers you the best way to harness your creativity and learn. Sit at your own desk and enjoy being alone for a moment, concentrate on creating and the pleasure coming from it, but at the same time be a part of community that can support you, help, inspire and motivate.

A whole year long of classes from the best teachers and well known artists, inspirations, contests, challenges, inspiring discussion about art, sharing your creations and interacting with others on our vibrant forum.

Wanderlust will give you an in-depth knowledge about products, media and tools with monthly videos from our product expert. This will help you choose those that you like the most, and find your favorite way to use them and explore your own style.
Wanderlust and our fabulous creative community will push you to create more, to create boldly, to be brave with the supplies that you were always shy to try. We will help you to understand art that you were previously afraid to interpret and we will convince you that “art is for the people”. Art shouldn’t be reserved for just professionals, we all can create it.

What is so different about Wanderlust classes?

Let’s face it - there are many online classes in the art and craft industry and the access is very easy. The Internet is full of inspirations and many of them you can of course find for free. But there are few things that make the Wanderlust class very different to all of them.

Here you’ll find well-known artists, crafters, experts and teachers in one place. They are all going to teach you things that they are best at, familiarize you with their favorite techniques, share their love and enthusiasm to creating and inspire.
In Wanderlust we actually put art and craft together. We have met many people who want to take the next step and experiment with Art, and use the materials, we want to help you to understand artworks of masters and art in general - rules, how to interpret it and how to feel brave to try to create your own.

We are going to convince you that everyone can be an artist and that it all starts with passion and a little bit of knowledge. The first one we are going to help you to find in yourself, because if you are here you have already got it. The second one of course we will provide you with in easy to understand and interesting videos.

In our videos sometimes you won’t find step by step instructions, but always you are going to be overwhelmed with the inspirations flowing from them. Why is that? Because as artists we believe that everyone can be a creative person and a detailed step-by-step won’t wake this creativity up. In our opinion too many instructions can kill creativity. We want to give you freedom of creating whatever you want.

You can always play and use the videos to inspire you however you want - recreate exactly the same projects, use the same colour combinations, the same compositions etc - that’s totally fine! However at the same time we will give you the tool to create in your own style. This way you can find it and explore it without worrying that you are copying somebody else’s character.

Wanderlust is an exploratory journey into the world of Mixed Media & Art Journaling. We are offering you a wide variety of content. Together will be exploring different forms of art and craft, different products and techniques. There is not a single thing that is going to dominate our Wanderlust journey, so everyone can find something interesting and you will never get bored with us.

On Wanderlust you will be a part of community that doesn’t judge and criticize, but encourages, motivates and inspires. You won’t find competition here - we can promise you that you are going to feel like home on our forum.

Amazing value for your money: 50 downloadable videos, competitions, activities, discounts at retailers, a strong community and more for just £1.25 per week.

On our forum you have the opportunity to voice your opinions about a master’s works in our special topics. We can share what we think we understand, what is problematic for all of us, what’s inspiring and what can be the story behind each artwork. This will help us understand the thought process and the essence of the piece and thanks to that you will learn that everyone can see each piece as they want. We will actually have fun with artworks that sometimes seemed too “serious” to get along with. - Mitä tämä tarkoittaa?

What does the structure of Wanderlust look like?

Wanderlust classes will be released on a weekly basis, along with any documentation required, usually on a Friday evening. Other competitions, challenges, and forum activities will occur a few times a month.

What is the Wanderlust Book?

The Wanderlust Book is your own collection of experiences from our whole year long journey together. On our forum you are going to find instructions how to make it and some extras every month.

Who can join Wanderlust classes?

The simplest and obvious answer is: “everyone”, including:
  • Those of you who want to learn more about mixed media, art journaling and techniques and products.
  • Those of you who are beginners and don’t know how to start their creative journey. Even those who don’t know what “gesso” means and aren’t sure if art and crafts is “they're thing”. We will help you, but there is one very important condition - you must feel like you want to try and give yourself a chance to learn something.
  • Those of you who are already advanced but want to make a step forward, go in a different direction and try something else.
  • Those of you who are already advanced but want to explore your own style and improve skills.
  • Those of you, who like us, have this great hunger for knowledge, creative explorations and unlimited experiments.
  • Those of you who feel stuck with creativity. We will push you to create again, but better, more and in a way that will satisfy you.
  • Wanderlust classes are simply for all of you who are (or feel like they have a huge potential to be) creative souls. Your age, skills and time available doesn’t matter. Wanderlust is so different and varied that everyone will find something interesting in it.

How will Wanderlust change your life?

We are very far from philosophy, but one thing we believe in: art can be the essence of a good life and one of the keys to happiness. Creating art brings an amazing peace to our lives and we want to share it with you. We are giving you the wings to be free in your own creative world. We will teach you how not to judge yourself, but how to relax and simply enjoy the pleasure of creating.

Wanderlust  –  a year journey in mixed media!


One thing we believe in: art can be the essence for a good life and one of the keys to happiness!

torstai 24. syyskuuta 2015

Oppimispäiväkirja, Luonnoskirja, Työpäiväkirja

07.09.2015

Helsinki, Konala

Alla määritelmäni oppimispäiväkirjasta, luonnoskirjasta ja työpäiväkirjasta keräämäni ja työstämäni materiaalin perusteella.

Oppimispäiväkirja

Oppimispäiväkirja on hyvä työväline oman oppimisen jatkuvaan seuraamiseen. 

  • Keskeistä on pohtia, mitä olet kurssin aikana oppinut. 
  • Sitä voi hyödyntää myös ajankäytön suunnittelussa. 
  • Kirjaan tallennetaan kaikki opiskelulle ja tehtäville asetetut tavoitteet, työvaiheet ja arviointiperusteet. 
  • Kirjaan merkitään tekemisen aikana syntyneitä ajatuksia sekä arviointi siitä, miten mielestään onnistui tavoitteissaan. 
  • Kirjaan tulee tallentaa myös kaikki luonnokset ja muut kuvalliset ideat, jotka johtivat lopputulokseen.
Oppimispäiväkirja on aina tekijänsä näköinen, ja voi olla muodoltaan ja tekniseltä toteutukseltaan mitä vain: kirja, kansio, vihko, haitari, CD-ROM, levyke, sähköinen oppimispaiväkirja Internetissä, videonauha tai useiden eri materiaalien ja tallennusvälineiden yhdistelmä. 
  • Jos valmistat luonnoskirjan tai oppimispäiväkirjan itse, valitse käteen sopiva koko ja riittävän vahvat kannet. Sivuiksi on syytä valita paperia, joka kestää lehteilyä, ei siis liian ohutta eikä pehmeää.
  • Tee oppimispäiväkirjaasi nimiölehti ensimmäiselle sivulle. Siinä pitäisi olla oma nimesi, kurssin nimi, koulun nimi sekä vuosiluvut.
  • Varusta oppimispäiväkirjan merkinnät päiväyksillä. Lisää oppimispäiväkirjan merkintöihin päiväys. Kun lainaat portfolioosi oppimispäiväkirjan merkintöjä, ajalliset merkinnät valottavat prosessin kulkua.
Harjoittele taitavaksi saksien ja liiman käyttäjäksi, etteivät kuvat irtoa ja putoile pois.

Kirjaa kuvataideopettajan antama tai itse muotoilemasi tehtävä tarkkaan oppimispäiväkirjaasi. Kun tutkit merkintöjäsi jälkeenpäin, tehtävä on avaintietoa luonnoksiisi, lopputulokseen sekä pohdintoihisi.



Luonnoskirja

Taiteilijat, arkkitehdit, muotoilijat ja muut suunnittelijat kuljettavat mukanaan tyhjää kirjaa, johon voi kerätä ideoita, vaikutelmia, havaintoja ja kiinnostavia yksityiskohtia sekä luonnospiirroksina että sanallisina muistiinpanoina. Luonnoskirjan sivuilla taiteilija saattaa myös lähteä kehittelemään jotakin ideaansa eteenpäin. 


Jotkut taiteilijat käyttävät luonnoskirjaansa järjestelmällisen piirtämisen välineenä. Kohteena on silloin useimmiten ympäristön havainnointi. 


Jos haluat kehittää piirtämisen taitojasi, hanki tai tee itsellesi tyhjä kirja. Kuljeta sitä aina mukanasi, minne tahansa menetkin ja piirrä kaikkialla missä kuljet – ihmisiä, maisemia, kaupunkinäkymiä, taloja, liikennevälineitä, esineitä.


Luonnoskirjoja voi käyttää säännölliseen piirtämiseen tai sitten, kuten nimikin sanoo taideteosten luonnosten tekemiseen. 

Esimerkkejä: 

  • Leonardo da Vincin luonnoskirjat on julkaistu hänen kuolemansa jälkeen. Ne antavat hyvän kuvan tämän yleisneron taiteellisen kiinnostuksen kohteista, luonnonilmiöiden tutkimisesta, mutta myös monien keksintöjen alkuvaiheista.
  • Taiteilija Sakari Marilan maisema-maalaus Myllypurosta 1979 (guassi) on tehty suoraan paikan päällä metsässä, ilman luonnoksia. Sen sijaan Uni-maalaus vuodelta 1999 (guassi ja tempera) perustuu useisiin luonnoksiin.
  • Sakari Marilalla on työhuoneellaan runsas kokoelma luonnoskirjoja vuosien varrelta. Läheskään kaikkia luonnoksia ei ole toteutettu valmiiksi teoksiksi. Luonnokset ovat myös kovin erilaisia keskenään. Toiset ovat viimeisteltyjä sommitelmia, toiset taas pelkkiä vauhdikkaita viivan pyyhkäisyjä. Niistä ymmärtää taiteilijan merkinneen muistiin idean ytimen.

Työpäiväkirja


Taiteilijat pitävät työpäiväkirjaa jonkun teoksen valmistumisesta. Työpäiväkirja eroaa luonnoskirjasta siten, että siihen taltioidaan jonkun teoksen työprosessin kaikki vaiheet yksityiskohtaisesti


Työpäiväkirjassa pohditaan ilmaisullisten kysymysten ohella tekniikan ja materiaalin ongelmia. Työpäiväkirjassa saattaa myös olla väri-, muoto-, viiva- tai liiketutkielmia, jotka liittyvät meneillään olevan teoksen valmistumisprosessiin.

Portfolio

05.09.2015

Helsinki, Konala

Lähden jo näin alkuvaiheessa miettimään portfoliotani, jotta saisin aikaa muutella ja hioa sitä mieleni mukaan eikä lopussa tulisi kovin kova kiire, vaikka kiire tulee kuitenkin aina lopussa kaikessa tekemisessä.
Tässä määritelmäni portfoliosta ja prosessiportfoliosta keräämäni ja työstämäni materiaalin perusteella.

Portfolio

Portfolio tarkoittaa alun perin mukana kannettavien teosten kokoelmaa, jonka taiteilija on koonnut itselleen. Taiteilijoiden ja muotoilijoiden portfoliosalkku sisältää parhaiden tai viimeaikaisten teosten kokoelman.

Taiteilija saattaa esitellä salkkuaan tai kansiotaan esimerkiksi galleristille tai museohenkilökunnalle uutta näyttelyä valmistaessaan. Muotoilija pyrkii näytetyösalkullaan antamaan tilaajalle käsityksen suunnittelutaidoistaan. Taideopiskelijat voivat joutua esittelemään taitojaan portfolion avulla pyrkiessään taideoppilaitoksiin.

Näytetöitä esittelevissä salkuissa ei yleensä esitellä luonnoksia tai teosten valmistumisvaiheita puhumattakaan epäonnistuneista töistä, joilla taas on tärkeä osa prosessiportfolioissa ja oppimispäiväkirjoissa.

Portfolion muoto
Portfolio voi fyysiseltä muodoltaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan olla melkein mitä vain: kansio, vihko, CD-ROM, levyke, verkkoportfolio, videonauha, ääninauha tai useiden eri materiaalien ja tallennusvälineiden yhdistelmä. Verkkoportfolioon voi yhdistää tekstin ja kuvien lisäksi ääntä, animaatioita ja videokuvaa. 

Olennaista on, että portfolio palvelee sille eri opiskeluympäristössä asetettua tehtävää!

  • Portfolio on aina tekijänsä näköinen ja työskentely- ja oppimisprosessista kertova. 
  • Portfolion yhteys sille asetettuihin tavoitteisiin sekä sen yhteys opetussuunnitelmaan ja arvioinnin kohteisiin voivat tarvittaessa rajata työskentelyn muotoja ja sisältöjä!
  • Varusta erillisen oppimispäiväkirjasi merkinnät päiväyksillä: kun lainaat oppimispäiväkirjan merkintöjä portfolioosi, valottavat ajalliset merkinnät prosessia.


Prosessiportfolio

Prosessiportfoliota voitaisiin myös nimittää pedagogiseksi portfolioksi. Kuten nimikin kertoo prosessiportfolio kuvaa keskeiset työskentelyn vaiheet ideanpoikasesta valmiiksi teokseksi. Prosessiportfolion valmistuksessa voi käyttää apuna oppimispäiväkirjaa. Aineistosta valitaan tekijälle itselleen merkityksellisiä osioita. 

Prosessiportfolion tavoitteena on avata koko kuvan tekemisprosessi kaikessa laajuudessaan. Siinä voidaan kuvailla kuvan tekemisessä ilmenneitä asioita, kysymyksiä. Kaikki tämä kuuluu taiteelliseen oppimisprosessiin, ja se saa myös näkyä prosessiportfolion sivuilla.

Prosessiportfoliossa voidaan esitellä esimerkiksi lukuvuoden aikana toteutettuja töitä tai sitten yhden teoksen valmistumisen kaikki vaiheet.

Portfolio on henkilökohtainen, ja tekijä laatii itse sen sisällysluettelon. Portfolio tehdään omista lähtökohdista ja omista oppimiskokemuksista.

Prosessiportfolio voi sisältää seuraavia osioita:

  1. tiedon hankintaa ja esikuvien etsintää
  2. lainauksia oppimispäiväkirjasta
  3. kuvailua teoksen valmistumisesta ja tavoitteiden asettelusta
  4. luonnoksia ideoista ja lopullisen idean valintaperusteista
  5. kuvia valmiista teoksesta tai teoksista
  6. selvitys, miksi on valinnut juuri nämä työt esiteltäviksi ja mitkä ovat olleet niiden esikuvat
  7. mitkä ovat aiemmat alueeseen tai aiheeseen liittyvät opinnot
  8. itsearviointia
  9. arviointikeskusteluja parin kanssa 
  10. pohdintaa kuvan tekemisen merkityksestä tekijälle itselleen ja omasta oppimisesta
  11. tehtävästä syntyneitä uusia ideoita
  12. tehtävästä nousseita kehittämistarpeita.


Minkälaista oppimaan oppimista prosessiportfolion laatimisessa tapahtuu?

  1. Oman oppimisen tiedostamista
  2. Omien kehittämistarpeiden tiedostamista
  3. Ideasta lopulliseksi teokseksi – kokonaisprosessin hahmottamista
  4. Oman ajattelun synteesiä – kuvan tekemisen yhteydet taiteen kenttään ja kulttuurisiin juuriin
  5. Taiteellista kasvua.

Asetelman piirtämisestä

24.09.2015

Espoo, Karaportti

Asetelman piirtämisestä

Tarkastele asetelmaa rauhassa ja pitkään. Katso onko asetelma neliön, kolmion, ympyrän tms. kuvion sisässä. Katso silmilläsi rajaamaasi kuvaa, jaa se neljään osaan ja tarkastele jokaista osaa erikseen: mitä muotoja näet, rajat, sommittelu.

Mittoja saa mittaamalla perinteiseen tyyliin: katso kuvaa, ota lyijykynä sormien väliin, ojenna käsi suoraksi ja mittaa etäisyydet lyijykynän ja peukalon välillä. Vie etäisyydet samassa suhteessa työhösi. 

Paljas silmä tekee meille tepposia, mutta muista, että mitta ei valehtele koskaan. Vaikka joku esine näyttäisi olevan eri kokoinen, -pituinen, niin mittaus kuitenkin paljastaa sen todelliset mittasuhteet.


keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Asetelmaharjoitus: viiva, muoto, mittakaava ja valööri

22.09.2015

Vantaa, Myyrmäkitalo

Aiheena tänään oli Asetelmaharjoitus: viiva, muoto, mittakaava ja valööri. Työvälineinä piirustushiili ja iso litoposter-paperi koossa A2.

Kuvataidekoulu tarjoaa käyttöömme  jämäkät piirustustelineet ja isot maalausalustat, sen sijaan hiilet, säämiskä, hiilikumi, litoposter-paperi, taiteilijateippi sekä fixatiivi ovat oppilaiden omia tarvikkeita.

Piirrän tässä ensimmäistä kertaa elämässäni hiilellä ja sain tekniikan haltuuni suhteellisen nopeasti. Tekstuurin teko hiilellä jäi vielä vähän epäselväksi, mutta ensi tiistaina keskitymme siihen aiheeseen tarkemmin. Nyt harjoittelimme mittasuhteita, tavaroiden etäisyyttä toisiinsa. Lisäksi piti saada paperille tulkinta ”musta pullo”, ”valkoinen kulho” ja ”kurpitsa” välineenä siis vain mustahiili.

Tässä luonnostelua.



Mielestäni onnistuin ihan kohtuullisesti.


Tässä malli. Kuvakulma on vähän eri ja lähempää, kuin mistä piirsin.



P.S. Otetaanpa aloitus uusiksi! Astuimme valoisaan kuvataideluokkaan. Opettaja pyysi meitä siirtämään luokasta pöydät käytävälle ja ottamaan esiin suuret maalaustelineet, jotka opettaja opetti virittämään kullekin sopivalle seisontakorkeudelle. Telineeseen kiinnitettiin maalausalusta ja siihen teipattiin jättimäinen litoposter-paperi, kokoa A2. Opettaja viritteli tuon yllä olevan asetelman seinän viereen ja siihen valaistusta. Pyysi ottamaan piirustushiilen käteen ja näytti oikean hiilenpitoasennon, mikä ei ole sama, kuin pitelisi kynää. Nyt piirtämään - tuli komento! Seisoin paikallani, tuijotin paperia ja toistin mielessäni mantraa: "Miksi tulin tänne vapaaehtoisesti!, Miksi tulin tänne vapaaehtoisesti!, Miksi tulin tänne..." Opettaja näki kauhun monen meistä oppilaiden silmistä ja sanoi, että jotta päästään alkuun, niin värittäkää paperi hiilellä kokonaan mustaksi ja pyyhkikää jälki sitten pois! Tätä ei meidän kenenkään tarvinnut tehdä ja totesimme, että meitä kauhissamme olevia oli luokasta suurin osa. Tästä rentouduimme ja homma lähti kulkemaan. Tästä sitten voi siirtyä lukemaan teksin alkuun... :-)

maanantai 21. syyskuuta 2015

Huomioitani Vantaan kuvataideopistosta ja Taiteen perustutkinnosta

16.09.2015

Vantaa, Myyrmäkitalo

Muistiinpanojani Vantaan aikuisopistosta ja Taiteen perustutkinnosta:

  • Pekka Rytkönen – Vantaan aikuisopiston kuvataiteen pääopettaja, kuvanveistäjä
  • Heli Kurunsaari – tuleva piirustuksenopettajamme 1,5 vuotta, erikoistunut puupiirrokseen
  • Emma Helle – kuvanveisto
  • Kaksi ensimmäistä vuotta keskitymme piirtämisen eri muotoihin, valokuvaukseen. Kahtena viimeisenä vuotena omavalintaisia kursseja.
  • Valokuvaus voi olla sisältöpainotteinen tai tekniikkapainotteinen.
Kuvataiteen perusopetuksessa virittäydymme taiteen näkökulmaan eli visuaalisuuteen, näkemiseen!

Muuta:
  • Hanki museokortti – 54,00 eur vuosi!
  • Onni Oja: Piirtämisen taito (ensimmäinen painos jo vuonna 1956, mutta edelleen paras [suomalainen] piirustuskirja)
  • Valööri on sävyasteikko (musta, valkoinen ja kaikki harmaan sävyt siltä väliltä).
  • Pintarakenteella saa aikaan myös muotoja ja varjoja.

Vaikka ääriviivoilla piirretään, niin luonnossa ei ole ääriviivoja – on vain värejä muotojen välillä!

Piirustuskurssi tiistaisin 15.09.-08.12.2015 klo 17:30-20:45

Piirustuskurssi tiistaisin 15.09.-08.12.2015 klo 17:30-20:45

Kurssin tavoite

Tämä on luonteeltaan johdantokurssi piirustukseen. Tavoitteena on kehittää silmän ja käden yhteistyötä, oppia näkemään ja tekemään.  Tutustumme erilaisiin piirtämisen tekniikoihin, tapoihin, välineisiin, lähestymistapoihin ja tekijöihin. Mietimme mitä ”hyvä piirtäminen” on ja miten jokainen kurssilainen löytäisi itselleen ominaisimman työskentelytavan.

Syksyn ohjelma


15.09.15

 Tietoa kurssista ja syksyn ohjelmasta, välineistä, lyhyitä  harjoituksia


22.09.15

 Asetelmaharjoitus – viiva, muoto, mittakaava ja valööri  (lyijykynä, hiili)


29.09.15

 Muoto ja materiaalin tuntu (lyijykynä, hiili)


06.10.15

 Muotoja ja mielikuvia, tussipiirustusharjoituksia  (tussipullo, sivellin, ruokokynä, piirustusterä ja varsi,  pikkukuppi). Mukaan voi ottaa omia pikkuesineitä  malliksi.


13.10.15

 Tilan tuntu maisemassa (liidut hiili, sävypaperi). Mukaan  taidekuvia ja valokuvia.


20.10.15

 Tussilaveeraus ja viivapiirustus (tussi, sivellin,  piirustusterä, varsi, ruokokynä, pikkukuppi). Mukaan    maisemakuvia, taidepostikortteja, valokuvia.


27.10.15

 Sommitteluharjoituksia, kollaasi (piirustuspaperiarkki A2  tai A3, sakset, liimapuikko, sivellin, tussi, vesiväri,  väripaperia, kierrätyspaperia). Mukaan itse tehtyä  paperia, kuvia lehdistä.


03.11.15

 Torso, klassinen kipsipiirustus (hiili). Piirrä tätä paljon.


10.11.15

 Päästä varpaisiin, mallipiirustus, croquis (hiili, liidut,  tussi, sävypaperi). Elävä malli käytössä 2-3 kertana.


17.11.15

 Omakuva, ihmisen kuva (mukaan iso peili, hiili, liidut,  tussi).


24.11.15

 Elävämallipiirustus, croquis (hiili, liidut)


01.12.15

 Mallipiirustus, croquis (vapaa väline)


08.12.15

 Sielunmaisema (vapaa aihe ja väline)


Ota joka kerralle mukaan luonnosteluvälineet, piirustuslehtiö ja lyijykynä.

Tarvikkeet

Piirustushiilet, säämiskä, hiilikumi, fiksatiivi, litoposter – elävän mallin paperi, maalarinteippi, ”nipsut” paperin kiinnittämiseen piirustusalustaan, piirustusalusta, paksumpi piirustuspaperi tussipiirroksiin, piirustuslehtiö A3, muita papereita kuten värillistä Pariisn- tai Ingres-paperia väreinä esim. tummanharmaa, musta, lyijykynät – kovuus 2H-8B, piirustusliidut esim. Conte-liidut väreinä musta harmaa, valkoinen, punaliituja, nestemäinen tussi tai muste, pyöreäpäinen piirustusterä tai ruokokynä, sivellin, vesikuppi.

Ostin nämä tarvikkeet lauantaina 19.09.15 Hakaniemessä sijaitsevasta edullisesta Snow White taidetarvikekaupasta, josta sain lisäksi 20% opiskelija-alennuksen loppusummasta. Mustekynän pari terää jäi hankkimatta sekä hiilikynä, jonka täysin unohdin. Rahaa meni reilu 100 euroa. Ostin näitä reilusti, niin että riittää!

Muistiinpanojani
  • Croquis – piirustus, elävämallipiirustus. Malli (ihminen, kissa) on lyhyen aikaa paikallaan, ihminen esim. 10 minuuttia, sitten asento vaihtuu. Yritä kaapata ilmeikkyys, hetki paperille muutamalla viivalla. -> Elävämalli.
  • Elävämallipiirustuksessa tärkeintä on ilmeikkyyden saaminen paperille. Helsingissä Taidemaalarien galleriassa ja Taidehallissa on mahdollista harrastaa elävämallipiirustusta á 5 euroa kerta.

Piirustusmateriaaleista
Paperit:
  • Hyvä piirustuspaperi on esim. Fabriano 200g, A3 tai A4
  • Tussityöhön tarvitaan vähintään A3 tai A2 –kokoinen paperi. Kova paperi on parempi. Paperissa voi olla vähän pintastruktuuria.
  • Pariisinpaperi on väripaperia (ranskalainen Canson). Sama paperi, mutta eri nimellä on saksalainen Ingres-paperi. Tummanharmaa ja musta ovat hyviä värejä.

Piirtimet:
  • Lyijykynät on hyvä olla B-sarjaa eli pehmeitä, muutamia erilaisia
  • Piirustusliitu on piirustushiileen verrattuna rasvaisempaa ja kovempaa. Hyviä piirustukseen ovat esim. ruskean sävyt. Cretacolor-graffittikynät ovat liian kovia.
  • Corte-merkkiset piirustusliidut ovat hyvät, myös Cretacolorin pehmeät piirustusliidut sopivat.
  • Mustekynän varsi ja kolme erikokoista pyöreäpäistä terää piirtämiseen.
  • Ruokokynä – viiva on lyhyt ja katkeileva. Sopii luontoaiheiseen piirtämiseen.
  • Graffittikynät eri tummuuksilla
  • Hiilikynä: Conte Fusain-Charcoal

Sivellin - näädänkarvainen on paras. Hyvä sivellin on iso. Kun kastelet pyörösiveltimen, niin veden puristamisen jälkeen siveltimen kärki jää teräväksi eikä hapsota eri suuntiin.

perjantai 18. syyskuuta 2015

V151456 Taiteen perusopetus I

V151456 Taiteen perusopetus I

Opisto Vantaan aikuisopisto

Opettaja Kurunsaari Heli

Opetuskieli suomi

Hinta 150,00 € ( Syksy 78,00 €, Kevät 72,00 € )

Kuvaus Kuvataiteen perusopetus on opintokokonaisuus, jossa noudatetaan taiteen perusopetuksesta annetun lain tarkoittamaa opetussuunnitelmaa. Aikuisille sovellettuna se kestää neljä vuotta. Kaksi ensimmäistä vuotta käsittää perusopintojakson. Kolmas ja neljäs vuosi ovat syventäviä opintoja. Ensimmäisenä vuonna syyskaudella käsitellään piirtämisen erilaisia menetelmiä sekä valööriä, kevätkaudella tutustutaan värioppiin sekä maalauksen perusteisiin. Neljän vuoden opintojen aikana opiskelijat valmistavat portfoliomuotoista seurantaa opintojensa etenemisestä, tästä muodostuu koko opintokokonaisuuden lopputyö.

Kesto 15.09.2015 - 05.04.2016 (100 t)

Myyrmäki, Myyrmäkitalo, Kilterinraitti 6, 01600 Vantaa

ti 15.09.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 22.09.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 29.09.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 06.10.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 13.10.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 20.10.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 27.10.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 03.11.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 10.11.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 17.11.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 24.11.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 01.12.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 08.12.2015 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 12.01.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 19.01.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 26.01.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 02.02.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 09.02.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 16.02.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 01.03.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 08.03.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 15.03.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 22.03.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 29.03.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo
ti 05.04.2016 17.30 - 20.45 Myyrmäki, Myyrmäkitalo

Opiskelijamäärä min. 11 max. 17
Ilmoittautuminen alkaa ma 17.08.2015 klo 13.00

Ensimmäinen Taiteen perusopetus I:n ilta

16.09.2015

Vantaa, Myyrmäki

Ensimmäinen Taiteen perusopetus I:n ilta. Olin valinnut hyvissä ajoin Reittioppaasta sopivimman kulkureitin julkisilla liikennevälineillä Karaportista Myyrmäkitaloon ollakseni ajoissa perillä. Myyrmäen R-kioskilta iso kahvi mukaan ja suunta Myyrmäkitalon 2. Kerrokseen kuvataideluokkaan.

Vähitellen oppilaita valui paikalla. Kartoitin syrjäsilmällä tulevia opiskelukavereitani. Astuimme avaraan ja valoisaan luokkaan ja valitsimme paikkamme ison pöydän äärestä. Sain heti hyvän kuvan opettajasta: alkupuheiden ja esittelyjen jälkeen opettaja meni suoraan asiaan ilman turhia kommervenkkejä. Lyijykynä käteen, A3 eteen ja piirtämään. Opettaja laittoi vuoron perään esineitä pöydälle piirrettäväksemme.

1. Ensin piirsimme parin pullon ja olutlasin ääriviivat.  Ääriviivojen tarkastelu.




2. Teimme valööriharjoituksen, jossa lyijykynällä piirrettiin A3-paperille 10 laatikkoa – ensimmäinen vain vähän varjostettu valkoinen ja viimeinen täysi musta. Välissä olevat laatikot värjättiin niin, että valööri juuri ja juuri vaihtui laatikoiden välillä.



3. Sitten piirsimme tummansiniselle veluurikankaalle asetellun valkoisen pallon varjostuksineen eli harjoittelimme valööriä sekä 3D-piirtämistä. Piirustuksen kanssa menimme peilin eteen ja tarkastelimme näkyykö peilistä pallo vai tasainen ympyrä.



4. Opettaja asetti tummansiniselle veluurikankaalle kartion, pallon ja munan muotoiset styroxkuviot. 
Piirsimme ne. Tarkoituksena oli harjoitella sommittelua sekä etäisyyttä.





5. Koivupölkky pöydälle ja piirtämään tekstuuria. Opettaja näytti seinältä mallitaulua, kuinka tekstuuria piirretään lyijykynällä.



Opettaja ei kommentoinut puuhasteluamme millään lailla – tarkasteli vai töitämme kartoittaakseen piirustustaitomme, jotka eivät kenelläkään meistä olleet kummoiset. Työvaiheiden lopuksi opettaja sanoi yhteenvetona, että nämä piirtämämme osa-alueet ovat piirustuksen kulmakivet, joita tulemme harjoittelemaan loppuvuode sekä seuraavan kevään - piirustushiili ja litoposterpaperi pääasiallisina työvälineinä.

Lisäksi yllä kuvailemieni töiden lomassa teimme käsialaharjoituksen, jossa A3:lle kirjoitimme tavoitteemme ja toiveemme Taiteen perusopinnoista. Käsiala heijastaa tekijänsä tyyliä ja käsialaa voidaan pitää myös "taiteen tekemisenä".




Piirustuskättä rentoutimme välillä piirtämällä vapaasti paperiin viivaa teemalla ”Myräkkä”.



Tämänpäiväisen kokemuksilla olen tyytyväinen  valitessani Vantaan aikuisopiston kuvataidekoulukseni. Opetus ja puitteet ovat oikein hyvää tasoa.