Helsinki, Konala
Lähden jo näin alkuvaiheessa miettimään portfoliotani, jotta saisin aikaa muutella ja hioa sitä mieleni mukaan eikä lopussa tulisi kovin kova kiire, vaikka kiire tulee kuitenkin aina lopussa kaikessa tekemisessä.
Tässä määritelmäni portfoliosta ja prosessiportfoliosta keräämäni ja työstämäni materiaalin perusteella.
Portfolio
Portfolio tarkoittaa alun perin mukana kannettavien teosten kokoelmaa, jonka taiteilija on koonnut itselleen. Taiteilijoiden ja muotoilijoiden portfoliosalkku sisältää parhaiden tai viimeaikaisten teosten kokoelman.
Taiteilija saattaa esitellä salkkuaan tai kansiotaan esimerkiksi galleristille tai museohenkilökunnalle uutta näyttelyä valmistaessaan. Muotoilija pyrkii näytetyösalkullaan antamaan tilaajalle käsityksen suunnittelutaidoistaan. Taideopiskelijat voivat joutua esittelemään taitojaan portfolion avulla pyrkiessään taideoppilaitoksiin.
Näytetöitä esittelevissä salkuissa ei yleensä esitellä luonnoksia tai teosten valmistumisvaiheita puhumattakaan epäonnistuneista töistä, joilla taas on tärkeä osa prosessiportfolioissa ja oppimispäiväkirjoissa.
Portfolion muoto
Portfolio voi fyysiseltä muodoltaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan olla melkein mitä vain: kansio, vihko, CD-ROM, levyke, verkkoportfolio, videonauha, ääninauha tai useiden eri materiaalien ja tallennusvälineiden yhdistelmä. Verkkoportfolioon voi yhdistää tekstin ja kuvien lisäksi ääntä, animaatioita ja videokuvaa.
Olennaista on, että portfolio palvelee sille eri opiskeluympäristössä asetettua tehtävää!
- Portfolio on aina tekijänsä näköinen ja työskentely- ja oppimisprosessista kertova.
- Portfolion yhteys sille asetettuihin tavoitteisiin sekä sen yhteys opetussuunnitelmaan ja arvioinnin kohteisiin voivat tarvittaessa rajata työskentelyn muotoja ja sisältöjä!
- Varusta erillisen oppimispäiväkirjasi merkinnät päiväyksillä: kun lainaat oppimispäiväkirjan merkintöjä portfolioosi, valottavat ajalliset merkinnät prosessia.
Prosessiportfolio
Prosessiportfoliota voitaisiin myös nimittää pedagogiseksi portfolioksi. Kuten nimikin kertoo prosessiportfolio kuvaa keskeiset työskentelyn vaiheet ideanpoikasesta valmiiksi teokseksi. Prosessiportfolion valmistuksessa voi käyttää apuna oppimispäiväkirjaa. Aineistosta valitaan tekijälle itselleen merkityksellisiä osioita.
Prosessiportfolion tavoitteena on avata koko kuvan tekemisprosessi kaikessa laajuudessaan. Siinä voidaan kuvailla kuvan tekemisessä ilmenneitä asioita, kysymyksiä. Kaikki tämä kuuluu taiteelliseen oppimisprosessiin, ja se saa myös näkyä prosessiportfolion sivuilla.
Prosessiportfoliossa voidaan esitellä esimerkiksi lukuvuoden aikana toteutettuja töitä tai sitten yhden teoksen valmistumisen kaikki vaiheet.
Portfolio on henkilökohtainen, ja tekijä laatii itse sen sisällysluettelon. Portfolio tehdään omista lähtökohdista ja omista oppimiskokemuksista.
Prosessiportfolio voi sisältää seuraavia osioita:
- tiedon hankintaa ja esikuvien etsintää
- lainauksia oppimispäiväkirjasta
- kuvailua teoksen valmistumisesta ja tavoitteiden asettelusta
- luonnoksia ideoista ja lopullisen idean valintaperusteista
- kuvia valmiista teoksesta tai teoksista
- selvitys, miksi on valinnut juuri nämä työt esiteltäviksi ja mitkä ovat olleet niiden esikuvat
- mitkä ovat aiemmat alueeseen tai aiheeseen liittyvät opinnot
- itsearviointia
- arviointikeskusteluja parin kanssa
- pohdintaa kuvan tekemisen merkityksestä tekijälle itselleen ja omasta oppimisesta
- tehtävästä syntyneitä uusia ideoita
- tehtävästä nousseita kehittämistarpeita.
Minkälaista oppimaan oppimista prosessiportfolion laatimisessa tapahtuu?
- Oman oppimisen tiedostamista
- Omien kehittämistarpeiden tiedostamista
- Ideasta lopulliseksi teokseksi – kokonaisprosessin hahmottamista
- Oman ajattelun synteesiä – kuvan tekemisen yhteydet taiteen kenttään ja kulttuurisiin juuriin
- Taiteellista kasvua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kurkkaamisesta!