Sivut

Sivut

keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Oi kuusipuu!


Hyvää joulua!




Oi kuusipuu! Paperi kierrätysmainossivu, akryylivärit. Tästä yksi aukeama lisää tekemääni Art Journaliin.

sunnuntai 20. joulukuuta 2015

New York City - Asfalttiviidakko

URBAN LANDSCAPE - CONCRETE JUNGLE

Sain valmiiksi yhden sekatekniikalla tekemäni sivun mainoslehtisistä valmistamaani Art Journaliin.

Minusta kokonaisuus on ihan ok. Työstä voi (toivottavasti) tunnistaa Manhattanin Hudsonille veteen heijastuvat valot ja silhuettia sekä urbaanin sykkeen.

Tein työn akryyliväreillä, kohopastalla ja Inka Gold vahoilla, tekstit UNI pen -akryylimustekynällä ja Farber Castelin PITT- indian ink -tussilla.






Tässä tekstit näkyvät paremmin.







Joo, tiedän. Valokuvat otan Lumia-kännykkäkamerallani ihan perusvalaistuksessa tai luonnonvalossa, jossa nämäkin kuvat äsken napsin klo 11 maissa - vuoden pimeimpänä aikana. 

Tietenkin olisi kruununa katossa ottaa kuvat hienolla digijärkkärillä kuvausteltassa lisävalaistuksella, mutta se olisikin sitten jo toinen kuvataiteen ala. 

Varmasti jossain vaiheessa tulen panostamaan valokuviini, mutta tällä hetkellä etusijalla on nyt muu kuvataiteen tekeminen, piirustuksen, sommittelun treenaaminen - ei valokuvaus. Lisäksi valokuvien parissa läträily veisi liikaa aikaan muulta maalaamiselta ja tekemiseltä.

Näillä kuvilla siis mennään jonkun aikaa jatkossakin.

torstai 17. joulukuuta 2015

Art Journal mainoslehtisistä ja kierrätyspaperista

Loppusyksystä heti Wanderlust 2016 -kurssille rekisteröitymiseni jälkeen olen tehnyt hieman Art Journaling -lämmittelyharjoituksia. 

Tässä tapauksessa kokeilen kierrätyspaperista/mainosesitteistä itse tehtyä art journalin tekoa. Liimasin aina kaksi-kolme mainossivua yhteen mediumeilla eli apuaineilla tai Erikeeperillä riippuen paperilaadusta vahvoiksi kartonkisivuiksi. Työhöni valitsin hyvälaatuisia paksusivuisia mainosesitteitä, työpaikan ohuesti muovipinnoitettuja ylimääräisiä esitteitä ja muuta löytämääni sopivaa paksumpaa kierrätyspaperia. 

Gessosin valmistamieni kartonkien pinnat eri laatuisilla gessoilla: valkoisella, mustalla ja kirkkaalla gessolla tutkien ja vertaillen erilaisia lopputuloksia ja pintoja. Joidenkin gessopintojen päälle vetelin reippaasti vanhoja halpoja akryylivärejä vähentääkseni turhia värivarastojani. Lisää pintastruktuuria sivuille sain aikaan sapluunoilla käyttäen erilaisia kohopastoja (kevytrakenteista Priman ”hiekka”pastaa, espanjalaista Vallejon mustaa laavakivipastaa, Faber Castelin kulta- ja hopeapastaa, Priman 3D clear gloss mediumia, väripigmenteillä värjäämiäni pastoja), Inka Gold -vahoja ja muuta. Pohjista tulee jännän rouheita. Joillekin sivuille tuo ilmavuutta osittain sivuilla näkyvä teksti. 

Minulla on nyt näitä sivupohjia toistakymmentä ja kun olen saanut sopivan sivumäärän työstettyä johonkin pisteeseen, niin sidon näistä käsin art jourlnal -kirjasen, johon sitten teen varsinaiset työt työstettyjen sivujen päälle. Nämä ovat siis vasta pohjia, joista hienoimpia tulen käyttämään suoraan esim. kuvan kehyksenä, pienten piirustuksieni taustoina.

Aukeaman koko on aika pieni eli A4. Jos tämä set-up osoittautuu toimivaksi, niin saatan tehdä lisää sivuja isompina, joista sitten taas sidon oman kirjan.


Steampunkia – Rattaita. 
Pohjustin mainoslehtisistä liimaamani kartongin ensin valkoisella gessolla, päälle halpoja kirkkaita akryylivärejä sekä erivärisiä Inka Gold -vahoja, ruostepastaa, mustaa gessoa.




Tähän sopii syysrakkausteema. Valkoista gessoa ja akryylivärejä.




Lumituiskussa moottoritiellä autoilemassa. Valkoista gessoa, akryyliväriä, värjäämääni Inka Gold -vahaa.




Metsäteema, joka on itsessään hyvä taustana jollekin luontoaiheiselle työlleni. Viereinen sivu on vastaa pohjustettu  kevyesti.



Hunajakenno, joka saattaa sopia suoraan piirustuksen kehykseksi.




Värikäs päivä - valkoisen gessotaustan päälle maalasin viher-, kelta- ja sinisävyisillä akryyliväreillä. Akryylin päälle levitin sapluunan avulla erivärisiä Inka Gold –vahoja ja mustaa gessoa. Tuli melko säihkyvä tausta. Pistin paloiksi Annika Hiltusen pöllöpostikortin ja liimasin pöllöt keskelle ja lehtiä kulmiin. Väriensä ja teeman puolesta kuva istuu hyvin sivulle. Piirsin jo työlle kehykset, mutta jatkan vielä tämän parissa.




Tässä pohjustettuja ja osittain työstettyjä sivuja sekä yksi pohjustamaton (Finnairin bonusasiakaslehti).






Tähän malliin aion jatkaa näiden kierrätyspapereista liimaamieni sivujen työstämistä.

keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Lämmittelyä

Olen testaillut syksyn aikana hankkimiani mm. mixed mediassa eli sekatekniisassa käytettäviä mediumeja. Lämmittelen tässä ensi vuonna uudenvuodenpäivänä käynnistyvää mixed media & art journaling –verkkokurssia varten, jonka järjestää Englannista käsin yhteisö Everything Art – Wanderlust 2016.

Hankin kesällä amerikkalaisen Strathmore Mixed Media Visual Journalin A5-koossa, johon piirtelin kuvioita sapluunan läpi pehmeillä Caran d'Achen Pablo -värikynillä, suihkin pohjaan vesipohjaisia ranskalaisia musteita. Pallojen päälle sivelin kirjasta Priman Art Basics 3D Gloss Gel -geeliä kohoefektin saamiseksi. 

Leimasin ihan itse keksimäni älykkään sloganin "Life is Art, live it…" Osan tekstistä ja taustasta tein paksulla rakeisella pastalla sapluunan läpi, värejä päälle sekä varjostuksia.

Tämä työ on tällainen kevyt harjoitus, mutta tästä art journailu lähtee käyntiin.





Laitan myöhemmin kuvan/listan käyttämistäni välineistä.




perjantai 11. joulukuuta 2015

Tunnelman piirtäminen - tehtäviä ja muuta

Taideopinnoista on joulutauko tammikuun 12. asti, jolloin taas seuraavan kerran kokoonnumme.  Silti tässä välissä ”joululomalla” aion päivittää tänne tekemisiäni eli tämä blogi ei hiljene kuukaudeksi.

Kotitehtävämme tammikuun 12:ksi on ”Tunnelman piirtäminen”.

Piirrä kolme aihetta – kolme tunnelmakuvaa.

Tunnelmat voit napata elokuvasta, kirjasta, musiikista. Tunnelma voi olla tunteista lähtevä muisto. Tee valintoja, ota näkökulma. Tunnelmakuvan toteutus voi olla kevyellä kädellä tehty luonnos, valokuva teoksesta, valokuva työstä.

Tammikuussa aloitamme siis akvarellimaalauksen parissa: opetusohjelmassa on väriopilliset tehtävät sekä akvarellitekniikat. Mahtavaa! Värioppia en ole itse asiassa koskaan opiskellut, akvarelleilla olen maalannut tämän vuoden kevään työpaikkani taidekerhossa muutaman kuukauden, joten tekniikkani eivät ole hioutuneet eli akvarellikurssijakso sekä värioppi tulevat minulle todelliseen tarpeeseen.

Minulla on jo pääsääntöisesti hankittu ja käytössäni akvarellikurssilla tarvitsemamme tarvikkeet, mutta aina voi ostaa lisää, kuten laadukasta (kallista) lumppuvesiväripaperia, liimateippiä sekä erikoisen värisiä ja tietenkin hyviä akvarellivärinappeja. Tämän takia olenkin ystäväni kanssa lähdössä käymään Tallinnassa päiväristeilyllä 30. joulukuuta hommaamaan näitä tarvikkeita. 

Esimerkiksi huippupigmenttiset pietarilaiset White Night -vesivärinapit maksavat Tallinnan taidetarvikekaupoissa keskimäärin puolet Akateemisen kirjakaupan 3 euron kappalehinnasta. Tallinnan tarjolla olevia akvarellipaperilaatuja en ole vielä tutkinut.

Toivottavasti sää sallii silloin merimatkailun!

Tässä yksi ensimmäisistä akvarellitöistäni "Laavavuorimeri", jonka maalasin Wennströmin kouluvesiväreillä A3-kokoiselle perusvesiväripaperille. Työn maalasin tämän vuoden toukokuussa työpaikkani Art Clubissa opettajamme akvarellisti Tuikku Tenhovuoren Italiassa (?) ottamasta valokuvasta. 







keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Näyttelyvinkit joululomalle

Näyttelyvinkit joululomalle - laatinut piirustuksenopettajamme Heli Kurunsaari

Meille onnettiin joululomaksi tavoite, että "Käykää edes yhdessä näistä näyttelyistä maailmankuvanne laajentamiseksi. Taidenäyttelyissä käynti ja erilaisen kuvataiteen kokeminen kehittää kuvantulkitsemisen taitoa!"

Ateneum: Henri Cartier-Bresson - 31.01.2016

Kiasma: 
Markus Heikerö: Elämä on turhaa, baby… - 10.01.2016
Eri mieltä – nykytaiteen toisinajattelijoita - 20.03.2016
Jani Leinonen: Tottelemattomuuskoulu - 31.01.2016
Face to face - muotokuva nyt – 31.01.2016

Ham Helsingin kaupungin taidemuseo:
Tennispalatsi: Ai Weiwei - 28.02.2016. 
Taidesalonki 100 vuotta, maalauksia - 10.01.2016. 
Helsingin taidemuseo: IC-98 Jälkinäytös, animaatioita - 31.01.2016.

Forum Box: Matti Kalkamo, Heli Ryhänen ja Tuukka Peltonen, veistoksia ja puupiirroksia 10.12.2015 – 10.01.2016 Ruoholahdenranta 3 a Hki (Iso galleriatila, ei pääsymaksua, ratikka numero 6:n pysäkki Hietalahdenrannassa)

Emma Espoon modernin taiteen museo: Polte – Carol Rama -10.02.2016 sekä Kosketus – Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttely, teoksia eri taiteilijoilta.

Helsingin taidehalli: Nuoret 2015, Jurytetty nuorten alle 35-vuotiaiden) taiteilijoiden näyttely 28.11.2015 – 03.01.2016, Nervanderinkatu 3, Eduskuntatalon takana.

Vantaan taidemuseo: Arvo Summanen, Bondan vintin legenda, maalauksia -31.01.2016

Serlachius-museo Gösta: Anselm Kiefer -24.04.2016, Joenniementie 47, Mänttä - tämä on pakko nähdä!

Rovaniemen taidemuseo Korundi: Tila haltuun! Kuvanveistäjäliiton näyttely -17.01.2016

Salon taidemuseo Veturitalli: New Narrative and Reader, uutta suomalaista kuvataidekerrontaa – 17.01.2016

Lahden taidemuseo: Piirrä nyt! Nykypiirustuksen monet kasvot. Jurytetty piirustusnäyttely -23.01.2016. - piti tulla vielä merkkaamaan tämäkin näyttely - täältä löytyy se kuuluisa alkuperäinen "Möykkypää", mikä edelleen kaivelee takaraivossani. "Möykky" on ehdottomasti käytävä vielä katsomassa paikan päällä.

Lapuan taidemuseo: Kiertokulkuja, Taiteilijaryhmä Hyäryllistä, Jouko Korkeasaari, Sari Koski-Vähälä ja Heli Kurunsaari -23.01.2016

Joululahjavinkit:

Museokortti 52 eur/vuosi, sisältää sisäänpääsyn noin 200 museoon ympäri Suomen.

Tutustu Suomen laajimpaan taidegrafiikan valikoimaan Suomen taidegraafikoiden galleriassa Galleria G:ssä, Pieni Roobertinkatu 10, Helsinki sekä taidegrafiikan nettikaupassa osoitteessa www.taidegraafikot.fi. Galleriassa on parhaillaan Vappu Johanssonin näyttely Potential Trouble Source 20.12.2015 saakka. Opettaja Heli Kurunsaari on mukana tässä. Galleria G:ssä on Suomen suurin taidegrafiikan galleria.

Akvarellipiirustustarvikkeet

Akvarellipiirustustarvikkeet ensi vuonna alkavaan akvarellipiirustukseen- piirustuksenopettajamme Heli Kurunsaaren suosituslista

Paperit:

Mieluiten karkea lumppu- tai puuvillapaperi A3/A2 (lehtiössä lukee englanniksi linen –> pellava  tai rag –> lumppu) mieluusti paksuudeltaan 300 grammasta ylöspäin painava paperi. Halutessa voi ostaa erilaisia papereita irtoarkkeina ja kokeilla paperin vaikutusta lopputulokseen.

Akvarellisiveltimet:

Hyvät akvarellisiveltimet, ainakin yksi hyvä keskikokoinen kärkisivellin sekä lattasivellin laveeraukseen. Parhaita ovat näädänkarvasiveltimet, myös edullisempi oravankarvasivellin on hyvä (hinnaltaan 2-10 eur). Keinokuitusiveltimistä Tempera mainostaa hyväksi Raphael Softagua -merkkisiä siveltimiä. Oleellista on siveltimen ohut kärki ja värin varauskyky eli paljonko väriä jää pensseliin. Hyvässä akvarellisiveltimessä on paljon karvoja, siveltimen kärki suippenee niin aivan ohueksi kärjeksi. Siveltimien koot pienimmästä suurimpaan on 1-14. Siveltimien säilyttämiseen mieluusti ruokomatto, kankaasta ommeltu säilytyspussi, kangaskäärö.

Hyvää tietoa siveltimistä on www.minoa.fi -> Sivellinopas.

Akvarellivärit:

Mielellään taitelijalaatua (artist’s water colour) ja värinappien säilytyslaatikko. Värejä myydään putkiloissa, pulloissa ja napeissa. Olennaista on värien valonkestävyys. Värit ovat jo suhteellisen laadukkaat, jos valonkesto on ylipäänsä ilmoitettu. Mitä vähemmän tähtiä, sen huonompi valonkestävyys. 

Ostaessasi uudet värit liimaa värinappien päällyspaperit paperille samaan järjestykseen kuin asetat värinapit värilaatikkoon ja maalaa päällyspaperin viereen pieni värimalli. Näin tiedät heti, mikä väri on kyseessä.

Kannattaa hankkia ainakin kylmä ja lämmin värinappi kolmesta perusväristä: sininen, punainen ja keltainen, sekä maavärejä:
  • sitruunankeltainen, kadmiumkeltainen
  • tumma kadmiumpunainen, karmiininpunainen
  • ultramariinisininen, koboltinsininen, preussinsininen
  • vihreä
  • maavärit: polttamaton umbra, poltettu umbra, keltaokra, englanninpunainen, siennat, maanvihreä, seebia


Värien tuotemerkkejä mm. Schminke, Van Gogh, Windsor&Newton, Umpton, Daler-Rowney, St.Petersburg: White Nights (hyvä ja halpa venäläinen, 12 nappia/24,90 eur Minoa.fi) Akateemisessa kirjakaupassa White Nights -vesivärinapit ovat olleet 3 eur kpl, Snow Whitessa 2,50 eur (miinus 20% kurssialennus). Tallinnan taide-/askartelukaupassa Kunst-Hobi-Galerii vesivärinapit on 1,43 - 1,73 eur kpl.

Peittokumi esim. Talens Liquid masking film (myydään nimellä maskikumi, masking fluid, liquid masking film) ja huonompi sivellin peittokumin levitykseen.

Akvarellipuuvärit, muutama akvarellipuuväri kuvan luonnosteluun ennen maalaamista.

Muut työkalut:

  • lakanakangasta räteiksi 
  • maalausalusta esim. paksu vaneri tai pinnoitettu kapalevy - on saanut Snow Whitesta mittojen mukaan leikattuna
  • paperin kostutukseen sieni tai suihkepullo ja leveä siankarvapensseli
  • paperin kiinnittämiseen liimapaperia, jota myydään rullassa – valkoinen tai ruskea
  • nastoja tai vastaavia
  • lyijykynä ja akvarellipuuvärejä
  • puhdasta vettä ja vesikuppi


Voi tutustua kirjaan: Marjukka Paunila ”Akvarellimaalaus”.

Hyvää tietoa materiaaleista ja tekniikasta kannattaa katsoa osoitteesta www.minoa.fi.

”Ei haittaa, jos maalaus menee pieleen, pitää vain maalata uusi heti perään!” – Henry Miller

Miesorjan jalkaterä

Illan teema oli ”Sielunmaisema” eli vapaa teema vapaasti valittavilla välineillä. Halutessaan tunnilla sai tehdä myös loppuun keskeneräisiä töitä, tehdä joku välistä jäänyt työ tai tehdä joku työ uusiksi. 

Kiinnostukseni torsoon jäi päälle ja halusin oppia lisää mm. varjostuksesta ja valitsin veistoshyllystä ”Miesorjan jalkaterän”. Tämä on hyvä alku sille työlle, kun joskus piirrän koko ko. Michelangelon orjapatsaan. Alkuperäinen patsas sijaitsee Pariisissa Louvressa eli sinne joskus reissuun.

Otin esiin patsasjalustan: asettelin alustalle ruskean paperin päälle kipsisen ison jalkaterän, viritin maalaustelineen, telineeseen tukivaneri, johon teippasin kiinni 72x104 cm litoposteripaperin. 








Hiili käteen, mittailemaan ja tekemään paperiin tukiristikkoa.
Piirsin jalan melko nopsaan sen isommin mittailematta ja lähdin varjostamaan sitä lihas kerrallaan. Kun työ oli suht. valmis, niin opettaja sanoi, että jalka näyttää ihan oikealta ihmisjalalta, joka on kirveellä katkaistu, veriroiskeet vaan puuttuvat eli varjostuksia vähemmän, jotta saadaan aikaan patsaan tuntu. (Mielestäni jalkaterä näytti jossain vaiheessa vartaassa pyörivältä grillibroilerilta. :-))

Vähensin vähän varjoja ja jalkaterä oli valmis. Oli mukava haastaa taas itsensä tässäkin työssä ja opin lisää ihmisen anatomiasta, hiilen käytöstä ja varjostuksesta. 




Seuraavaksi aloin piirtää orjan päätä, mutta se jäi aika alkutekijöihin ja näytti naiselta. Joskus myöhemmin teen pään.




Myyrmäkitalon alakerrassa laulettiin joululauluja ja avasimme 2. kerroksessa sijaitsevan kuvaamataidon luokan oven kuullaksemme kaunista laulua. Opettaja tarjoili meille Brunbergin tryffeleitä. Piirsimme hiljaisina. Parempaa pikkujoulutunnelmaa saa hakea!

torstai 3. joulukuuta 2015

WL - Karen Michel

Karen Michel
http://karenmichel.com/blog/

"Henkinen kotisi on siellä, missä löydät itsesi aina uudelleen ja uudelleen." -Joseph Campbell

tarinani: yleisesti sanoen työni on tuoda maailmaan jotain, mikä parantaa ja nostattaa elinympäristöä. Samalla tavalla kuin taikakalut ja loitsut antaisivat äänen sisäiselle tekijällemme/illusionistillemme ja yhteisille tarinoillemme. (Onpa taas taidepuhetta – ei mitään järkeä tässäkään ”hienostuneessa” ilmaisussa. – Kääntäjän huom.)

Karen Michel on mixed media -taiteilija ja tekijä, joka luo teoksensa kierrätys- ja muunnelluista materiaaleista, taikaesineestä ja auringonpaisteesta. Syntynyt & kasvanut New Yorkissa, hän pakeni vuoristoerämaahan joksikin aikaa ja on sittemmin palannut meren rannalla. Hän pakeni ei-voittoa tuottavaan yli 12-vuotiaille tarkoitettuun kuvataidekeskukseen ja on opettanut sekatekniikkaa taidetyöpajoissa ympäri Pohjois-Amerikkaa.

Jos Karen ei ole taiteilemassa, niin saatat yleensä löytää hänet ja hänen kaksi pikkuistaan etsimässä simpukankuoria ja kätkettyjä aarteita. Sukunimi? – se lausutaan me-shell (mina-simpukankuori – Kääntäjän huom.)


Karen Michel
http://karenmichel.com/blog/

“Your sacred space is where you can find yourself over and over again.” -Joseph Campbell

my narrative: in general my work is about bringing something into the world that enhances and elevates the environment in which it lives. Much like magical charms and spells of intention that give voice to our inner makers/magicians and collective histories.

Karen Michel is a mixed media Artist and Author who creates work from recycled and repurposed materials, mojo and sunshine. Born & raised in New York, she escaped to the mountain desert for a moment in time and has since returned to the sea shore. She ran a not for profit visual art center for kids for over 12 years and has taught mixed media art workshops throughout North America.

When not creating, you can usually find her & her 2 little ones hunting for seashells and buried treasures. the last name? it’s pronounced (me-shell)

keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Torso

Torson piirtäminen oli sijoitettu lukujärjestykseemme alun perin olevaksi harjoitukseksi ja lämmittelyksi elävämallipiirustukseen. Kuten jo todettu, mallillemme sopi tulla kuitenkin aikaisemmin, joten torson eli kipsiveistoksen piirtäminen siirtyi tänne kurssin loppupuolelle. 

Voin sanoa, että ei ihmistä kuvaavan kipsiveistoksen piirtäminen helppoa ollut, vaikka olimme jo elävää mallia piirtäneetkin. Veistoksen naisen selkäranka oli kiertyneenä ja asento kumartunut alaspäin, lisäksi valaistus vääristi mittasuhteita. Kuvakulma, josta piirsin, oli myös haastava. Alkuvaiheessa ajattelin, että tuli mitä tuli, niin tästä kulmasta piirrän. Olisi ehkä pitänyt miettiä kaksi kertaa kuvakulmaa.

Kaunis kipsitorso




Alkuun mittailin veistosta ja yritin siirtää mittoja paperille noin suurin piirtein ja lähdin huolimattomista mitoistani sitten piirtämään vapaalla kädellä, mutta eihän se noin mene. Tuherrusta ja väärissä paikoissa olevia kaaria. En saanut mitään kunnollista aikaan ensimmäisen tunnin väännön jälkeen. 

Sitten opettaja ehdotti, jospa piirtäisin ihan suoraan vapaalla kädellä ilman mittauksia – eiku pahemmaksi vaan meni. Siinä tuskailin varmaan sen toisen tunnin verran epätoivoisena käämi polttaneena, jolloin opettaja tuli avuksi tutkimaan torsoani. 

Mahtava asia on, että opettaja ei itse koske liituun ja töihimme ollenkaan, vaan antaa meidä yrittää ratkaista pulmat antamalla vierestä korjausvinkkejä: mistä voisi pullistaa vartaloa, kääntää kulmaa, pienentää peppua. Arvostan tätä opettajan tyyliä todella paljon, sillä se haastaa meidät oppilaan ratkaisemaan itse omat hahmotusongelmamme ja työmme on meidän oppilaiden itsemme tekemiä alusta loppuun.

Lopputuloksena sain kasaan jonkinlaisen ”torson”, mikä ei ihan kaikilta osin muistuta alkuperäistä mallia. Kaiken alkutuskailun jälkeen minulle ei sitten lopuksi jäänyt aikaa tälläkään kertaa keskittyä pinnanmuotoihin, varjostuksiin puhumattakaan, että olisin ehtinyt hioa ja viimeistellä muotoja ja ääriviivoja, vaan työ jäi armotta kesken, kuten aiemmatkin työni. Milloinkahan ehdin oikeasti tekemään työni loppuun asti. 

Alkutuherrus vie minulta edelleen liikaa aikaa. Kurssikaverini sen kun vaan piirtävät, loppuhiovat työnsä ja ovat valmiit reilusti ennen tunnin loppua. Jutustelevat siinä rennosti keräillen kamppeitaan ja samalla kun minä vielä kamppailen epätoivoisesti työni parissa.

Opetukset:

1. Tutki ja mittaa huolella suhteet ja vie ne tarkastasi paperille. Älä edes yritä vielä piirtää vapaasti, sillä se on vaan ajan tuhlausta.

2. Piirrä ”pienellä hiilellä” eli nyhvää äärirajat. Alussa nyhväilin pientä viivaa hahmottaen torsoa pikku hiljaa alue alueelta. Jossain vaiheessa opettaja pyysi minua kuitenkin ottamaan ”ison hiilen” käteen ja piirtämään sillä kuvan suoraan. 

No, kun olin kymmenennen kerran piirtänyt ronskisti sillä ”isolla hiilellä” ja pyyhkinyt jäljen  pois aloittaen taas alusta, niin paperi alkoi olla jo tiensä päässä eikä paperista enää pystynyt poistamaan liikaväriä.  

Jatkossa aion edelleen hahmotella ensin pienellä kädellä ääriviivat, jonka jälkeen siirryn vasta vahvempaan jälkeen.

3. Lisäksi en ihan ymmärtänyt paksun viivan ideaa, sillä kun olin saanut kuvan jotenkuten paperille, niin opettaja pyysi häivyttämään rajat – miksi ne sitten siihen piti piirtää paksulla hiilellä, jos ne piti siitä häivyttää. No okei, häivyttäminen tarkoittaa myös värin lisäämistä valöörin aikaansaamiseksi, mutta silti. 

4. Hiilitekniikat pinnanmuotojen ja erilaisen valo-/varjojäljen tekemiseksi jäivät minulle vielä täysin auki, sillä en ole kunnolla päässyt niitä testaamaan, koska aika on osaltani aina loppunut kesken. Joku päivä vielä olen tyytyväinen piirustukseeni niin, että aikaa jää keskittymään hiilipiirustuksen valööritekniikoihin.

Minulla on vielä paljon opittavaa ja avoimia kysymyksiä hiilipiirustuksesta. En luovuta, vaan aion harjoitella ja etsiä päivänvaloon nämäkin salat.

Lopuksi opettaja kysyi meiltä, kumpi on hankalampaa: elävänmallin piirtäminen vai torson? Voin vastata heti, että kumpikin on yhtä vaikeaa näillä taidoilla. Elävänmallin piirtäminen on joka tapauksessa kiinnostavampaa tuoden lisämaustetta, koska joka kerta mallin piirtäminen on ainutlaatuinen kokemus, johon haluaa satsata kaikkensa jo heti alkumetreillä.

Olipa tämä taas vuodatus, mutta oli pakko kirjoittaa ulos painamasta mieltä. 


"Torso", hiili ja litoposteri, 01.12.2015






Torso ja piirustus, johon seuraavaksi teen varjostuksia.





Kuvataideluokan ylähyllyllä makasi todella iso antiikin tyylinen kipsiveistos ”Kuoleva miesorja”. Tsiikailin sitä, miesorjan ilmettä ja asentoa miettien, että tuon kun tuosta joskus paperille täräytän, niin olen aika ässä.

Michelangelo "Miesorja"




tiistai 1. joulukuuta 2015

WL - France Papillon

France Papillon
http://www.france-papillon.com

Nimeni on France, mutta asun Belgiassa kahden lapseni, kahden tammani, koiran ja kissan kanssa.

Vaikka vuonna 2001 aloitin scrapbooking-harrastuksen, niin vuodesta 2010 lähtien olen ollut kokopäiväinen mixed media -taiteilija.  Pehmeä maalausaineen ja värin sekoitus sekä ruosteiset tai vintagekoristeet ovat tärkeimmät komponentit tageissäni, kirjoissani, muuntotaiteessani (altered art) ja art journalessani.

Kertoessani tarinaani, leikin mustetekniikoilla samalla tavalla kuin kirjailija jongleeraisi sanoilla. Pitämilläni opetustunneilla ja opetusohjelmissani mustetekniikat tarjoavat osallistujille mukavan tavan, jolla pystyn ohjaamaan heitä kertomaan oman tarinansa, paljastamaan oman luovuutensa.

Olemalla mukana Stampotique, PanPastel BNL ja Mixed Media Place -yritysten suunnittelutiimeissä sekä Finnabairn ja ColourArten brändilähettiläänä nautin jakaessani  kaikenlaisia taidejuttuja minua ympäröivien ihmisten kanssa.

Jakaminen on minulle niin tärkeä osa taiteen tekemisestä, että opetustunnit eivät tunnu riittävän. Niinpä sitten vuonna 2011 marraskuussa aloitin YouTubessa viedosarjan, jonka nimi on ”Journal on Monday”. Vuonna 2014 elokuussa juhlimme 100. episodia ja vielä tälläkin hetkellä uusi video julkaistaan säännöllisesti.

Taiteellisen toimintani kasvaessa (opetustunnit, tarvikesarjojen teko, demoilu) vuonna 2012 helmikuussa perustin taideyhdistyksen nimeltään Arts Ph Asbl yhdessä kahden muun taiteilijaystäväni kanssa (joista yksi on taidemaalari ja toinen on kuvanveistäjä).

Vuonna 2013 helmikuussa suunnittelin ensimmäisen leimasinkokoelmani Stampotique-firmalle. Viides leimasinkokoelmani päätyi myyntihyllyille helmikuussa 2015. Vuoden 2015 heinäkuusta lähtien minulla on myös oma Primary Elements -niminen väripigmenttisarja ColourArten kanssa.


France Papillon
http://www.france-papillon.com

My name is France, but I live in Belgium with my 2 kids, my 2 mares, dog and cat.

Though I started scrapbooking in 2001, I'm a full time mixed media artist since 2010. The mix of soft grunge, color and rusted or vintage embellishments are the main ingredients of my tags, books, altered art and art journaling.

To tell my story, I like to play with inky techniques, just like a writer juggling with words. In my classes and tutorials, these techniques allow me to offer a comfort zone to the participants, while guiding them to tell their own story, to reveal their own creativity.

Being on the design teams of Stampotique, PanPastel BNL and Mixed Media Place and being Brand Ambassador for the Finnabair brand and for ColourArte, I enjoy sharing all things artsy with the people around me. 

Sharing is such an important part of art to me, that teaching classes doesn't feel like enough. So in November 2011, I started a video series on YouTube called 'Journal on Monday'. We celebrated the 100th episode in August 2014 and till this day, a new video is added on a regular basis.

As my artistic occupation was growing (teaching classes, making kits, demoing), I started an art association with two artsy friends (a painter and a sculptor) in February 2012: Arts PH asbl.
In February 2013, I designed my very first stamp collection for Stampotique. My fifth stamp collection hit the shelfs in February 2015. Since July 2015, I also have my own Primary Elements pigments color kits with ColourArte.

WL - Joanna Grant

Joanna Grant
http://joannabananadesignoriginals.blogspot.com

Joanna Grant on kanadalainen mixed media -taiteilija, joka viimeiset 20 vuotta on käyttänyt kierrätysmateriaaleja hauskassa, veikeässä ja värikkäässä taiteessaan. "Olen todella nauttinut saadessani käyttää tavaraa, joka muutoin päätyisi kaatopaikalle ja sen muuttamisesta joksikin arvokkaaksi", hän sanoo.

Joanna ammentaa innoituksensa musiikista, luonnosta ja metafysiikkaopinnoistaan. Kokopäivätyönsä rinnalla Joanna on tuottelias taiteilija, joka myös opettaa verkkokursseilla ja osallistuu lukuisiin taidetapahtumiin vuosittain. Hän on julkaiseva taiteilija ja hänen töitään on nähtävillä eri kokoelmista ympäri maailman.

Joannan löytää Facebookissa osoitteessa: www.facebook.com/JoannaGrantArt. Katso hänen viimeisimmät työnsä verkkosivustolta www.JoannaGrantArt.etsy.com.


Joanna Grant
http://joannabananadesignoriginals.blogspot.com

Joanna Grant is a Canadian mixed media artist who, for the past 20 years, has been using recycled materials in her fun, funky and colorful art. "I really enjoy taking stuff that would otherwise end up in our landfills and turning it into something to be treasured," she says. 

She draws inspiration from music, nature and her study of metaphysics. In addition to a full-time professional career, Joanna is a prolific artist who also teaches online classes and participates in numerous art events annually. She is a published artist and her work can be found in collections worldwide.

Find Joanna on Facebook at: www.facebook.com/JoannaGrantArt and see her latest work at: www.JoannaGrantArt.etsy.com

WL - Susie La Fond

Susie La Fond
http://mylifeonebitatatime.blogspot.co.uk

Olen itseoppinut taiteilija. Olen aina ollut aktiivisesti luova henkilö. Lapsena rakastin värittää, liimata lappuja muistikirjaan, luoda tarinoita. Teippailin paperinpaloja kiinni toisiinsa tehdäkseni isomman pinnan, jolle piirsin karttoja kuvitteellisista paikoista ja rakennuksista. Haaveiluni kesti aina tuntikausia kerrallaan. Kun kaikki sisarukseni muuttivat pois kotoa, jäin yksin; olin omillani pitkiä aikoja, jolloin ruokin luovuuttani. Minun oli pakko viihdyttää itseäni.

Aikuisiässäkään en ole koskaan menettänyt mielikuvituksen paloani: tätä sisäistä tarvetta ja pyrkimystä luoda elämälle käsitys. Vuosien varrella olen kokeillut monia eri kuvataiteen välineitä milloin rakastunut, milloin kyllästynyt niihin. Taideharrastuksieni myötä olen omaksunut ajatuksen, että käsistäni lähtevän taiteen kautta ymmärrän sen ilmaisutarpeen lisäksi täyttävän myös sydämeni ja sieluni.

Kangas, kollaasi, maali, art journalit ja art journalien pitäminen ovat taidetta, joka pakottaa minut luomaan ja jatkamaan. Olen ollut aina valmis yrittämään uusia asioita ja kokeilla kaikenlaista, mutta olen aina palannut art journalien pariin.


Susie La Fond
http://mylifeonebitatatime.blogspot.co.uk

I am a self taught artist. I’ve always been a creatively active person. As a child I loved to color, glue stuff into notebooks, make up stories. I would tape pieces of paper together to create a bigger surface to work on and draw maps of imaginary places and structures. I day dreamed for hours at a time. Since all of my siblings were already out of the house by the time I came along; I was on my own a lot of the time which I feel fed my creativity. I was forced to entertain myself. 

As an adult I’ve never lost that spark of imagination; that internal desire and drive to bring an idea to life. Over the years I have experimented with many different media and fallen in and out of love with them. I’ve embraced my artistic pursuits that I’ve come to understand not only expresses the art that comes from my hands but that also fills my heart and soul. 

Fabric, collage, paint, art journals and journal making are the art I am drawn to create and pursue. I’m always willing to try new things and experiment but I always return to journal making and keeping.

WL- Rachel Urista

Rachel Urista
http://www.rachelurista.com

Rachel Urista on mixed media -taiteilija, joka asuu Corvallis’ssa, Oregonissa, jossa inspiraatio, luonnon ja hengen yhteys ovat hänen ulottuvillaan.

Rachel opiskeli Kalifornian Valtionyliopistossa Long Beachilla biolääketieteellistä kuvitusta ja taidetta Illustration and Bio-Medical Art -linjalla. Valmistumisensa jälkeen Rachel tutustui art journaling -maailmaan ja mixed mediaan, joka johti muuntumiseen taiteellisella matkallaan.

Rachel luo taidetta uppoutuneena luoteisen Tyynenmeren rannikon luontoon ja upeisiin kallioisiin maisemiin, jossa mielikuvitus voi vaeltaa vapaasti. Rachelin elinikäinen intohimo antropologiaan, mytologiaan ja taikuuteen pulpahtavat pintaan ja ohjaa hänen työtään. Unenomaiset kuvat ja symbolit luikertelevat Rachelin taiteeseen. Työskennellessään luonnosta käsin, Rachel matkustaa kerroksien läpi paljastaen matkan aikana jokaiseen työhönsä liittyvät omakohtaiset uskomuksensa ja viestinsä. (Mikähän tässäkään on sanoma? – Kääntäjän huom.)

Rachel esittelee taidettaan gallerioissa sekä jakaa mixed media -intohimoaan art journalien ja maalaustyöpajojen kautta. Hän uskoo, että oman luovuuden ravitseminen on yksi parhaimpia ja vahvimpia asioita, mitä kukin voi itselleen suoda, sillä luovuus luo tilaa sisäiselle muutokselle.


Rachel Urista
http://www.rachelurista.com

Rachel Urista is a mixed media artist living in Corvallis, Oregon, where inspiration and a connection with nature and spirit are at her fingertips. 

She studied Illustration and Bio-Medical Art at California State University, Long Beach. After her education she was introduced to the world of art journaling and mixed media art, which proved to be transformative in her artistic journey. 

Immersed in nature and the rugged fantastical landscapes of the 
Pacific Northwest, she creates from a space where her imagination can roam free. Rachel’s lifelong passions for anthropology, mythology, and magic surface and guide her work. Dream-like imagery and symbols weave their way into her art. Working from an intuitive place, she journeys through the layers, uncovering the personal myths and messages of each piece along the way. 

Rachel shows her art at galleries and shares her passion for mixed media through art journaling and painting workshops. She believes that nourishing your creative self is one of the most loving and powerful things one can do for themselves, as it creates space for inner transformation.