Sivut

Sivut

Muotoilu

Materiaali on Opetushallituksen sivuilta/EDU

22.12.2015

Muotoilu

Jokaisella ihmisen muokkaamalla esineellä on kahdenlaista elämää. Se elää fyysistä elämäänsä materiaalina: puu puuna, metallit metalleina, kivi kivenä jne. Mutta esineellä on myös toisenlainen elämä: se on ihmisen toiminnan konkreettinen ilmentymä, se kertoo ihmisestä, hänen toiminnastaan, hänen tarpeistaan ja ihanteistaan. - Henrik Lilius

Ympärillämme olevat esineet eli artefaktit ovat aina jonkun suunnittelemia, ja ne on tehty joko käsin tai teollisesti. Jotta ymmärtäisimme esineen heijastavan omaa aikaansa ja kulttuuria, on meillä oltava tietoa, miksi se on tehty, miten ja mihin sitä käytetään tai on käytetty. Mitä sen tekomateriaali ja muoto kertovat meille?
Omin käsin tehdyt esineet tuottavat tekijälleen iloa ja ovat usein taidon näytteitä. Esimerkiksi Pohjanmaalla sulhaspoika teki aikoinaan nuorikolleen rukinlavan. Koristeaiheet ja väritys olivat vertauskuvia elämään liittyvistä asioista. Tilkkutäkin kuviot tai räsymaton kuteet ja raidat saattavat kertoa tarinoita tai symbolisoida tekijänsä elämän vaiheita.

Esineiden merkitys käyttäjälleen vaihtelee. Esineellä voi olla ensisijaisesti käyttöarvo kuten saksilla tai vaihtoarvo ja näyttöarvo kuten esimerkiksi taide-esineillä, jolloin hinta tulee määrääväksi arviointikriteeriksi. Myös aika voi vaikuttaa käyttöarvoon, esimerkiksi vanhat sakset muuttuvat antiikkiesineeksi, jolloin niitä arvioidaankin vaihtoarvonsa mukaan.

Muotoilijat ovat jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Esimerkiksi sisältötuotanto esineisiin, kuten matkapuhelimeen ja televisioon, asettaa vaatimuksia muotoilulle ja käyttöjärjestelmien ja muodon yhteensovittamiselle. Sisältötuotanto liittyy erityisesti sähköisille viestimille laaditun ohjelmasisällön tuottamiseen. Ohjelmasisällön tuottaminen voi liittyä esimerkiksi opetukseen, tutkimukseen, kulttuuriin, dokumentointiin, viihteeseen tai markkinointiin. Myös erilaiset laitteet ja esimerkiksi älyvaatteet vaativat muotoilijan ja sisältötuotannon tekniikasta vastaavien kiinteää yhteistyötä.

Kaikille yhteinen tehtävä:
Valitse kotoasi joitain esineitä (n. 5). Tutki niitä muotoilun keskeisten periaatteiden mukaan: onko esine toimiva ja käyttäjäystävällinen eli ergonominen, tarpeellinen, kestävä ja kaunis. Minkälaisia muistoja ja tunteita niihin liittyy? Voit myös haastatella esineen aiempaa omistajaa. Valokuvaa esineet tai piirrä ja väritä ne. Koosta kuvista ja teksteistä joko seinälehti tai kirjanen. Voit vaihtoehtoisesti tehdä esineistä maalauksen.

Tavoite
Tehtävän tavoitteena on oppia havainnoimaan esineiden olemusta ja esineiden merkitystä käyttäjälleen sekä niiden käyttökelpoisuutta sekä esteettistä ja eettistä laatua. Tyydyttääkö se perustarpeita, tuovatko ne lisäarvoa arkeen vai synnyttävätkö ne uusia turhia tarpeita?

Muotoilun välineet ja keinot

Esineiden muotoiluun vaikuttavat materiaalit, tekotapa eli tekniikka, käyttötarkoitus, ergonomia ja kulttuurisiin arvoihin ja trendeihin eli muotivirtauksiin liittyvät seikat, kuten väri ja muotokieli. Kaupallisten esineiden menekkiin vaikuttavat jakelukanavat ja markkinointi. Tuotteen tulisi soveltua sitä valmistavan yrityksen tunnistettavaan ilmeeseen, arvoihin ja yritykseen liitettyihin mielikuviin eli brandiin. (vrt. Marimekko, Arabia ja Nokia). Tuote voi olla hengeltään klassikko, heijastaa innovatiivista teknologiaa, tehdasmaista tuotantoa tai pohjautua käsityöperinteeseen.

Valokuvia: 
1. Muotoilijat ovat usein etsineet ideoita luonnosta kuten Tapio Wirkkala (1915–1985) kantarellimaljakossaan.

2. Arjen muotoilua. Antti Nurmesniemi (1927–2003) suunnitteli kirkkaansiniset voimajohdot Helsingin Laajalahden selälle. Ne saivat nimekseen Antin askeleet.

3. Antti Eklundin muotoilun lähtökohtana ovat usein eläinaiheet (animaldesign) kuten kuvan juusto-ottimissa. Munakupit pikkupoikineen ovat Alessandro Alessin muotoilemia. Hauska visuaalisuus ja funktionaalisuus yhdistyvät.

Muotoilun prosessissa ja arkkitehtuurihankkeissa on neljä osapuolta: tuotteen tilaaja, suunnittelija, toteuttaja ja käyttäjä. Käyttäjä saattaa toimia joskus useassa roolissa. Muotoiluprosessi etenee useimmiten oheisessa kaaviossa esitetyn suunnitelman (konseptin) mukaisesti.

Tehtävä 1
Suunnittele istuin tai kantoväline esimerkiksi reppu, jota on kevyt ja helppo kuljettaa vapaa-ajan matkalla, kauppamatkalla, luontopolulla tai lasta kannettaessa. Ideoi työstäsi konsepti, jossa määrittelet, kuka on tilaaja, minkä ikäisille tuote suunnitellaan ja missä tuote valmistetaan. Valitse luontoystävällisiä kierrätettäviä materiaaleja. Tee luonnoksia ja materiaali- ja työselostus konseptistasi. Voit halutessasi myös tehdä esineestä pienoismallin. Kirjaa portfolioosi kuvin ja sanoin suunnitteluprosessi.

Tavoite
Suunnittelutehtävän tavoitteena on harjoitella muotoilun peruskäsitteiden ja ongelmanratkaisun käyttöä ja soveltamista suunnittelutehtävässä.

Kohti kestävää tulevaisuutta

Arvioitaessa ja havainnollistettaessa ympäristön kuormitusta on otettu käyttöön käsite ekologinen selkäreppu. Selkärepun paino kuvaa, miten paljon luonnonmateriaaleja ja energiaa on käytetty tuotteen valmistamisessa. Esimerkiksi 5 gramman painoisen kultasormuksen ekologisen selkärepun paino on 2 000 kiloa. Muotoilijoiden haasteena on etsiä uusia luontoa säästäviä ja kierrätettäviä materiaaleja ja valmistustapoja. Linkki: http://arkisto.sll.fi/kestava/kvt.pdf

Toinen tapa mitata ekologista elämäntapaa ja kulutusta on ekologinen jalanjälki. Jalanjäljen mitta on ihmisen tarvitseman maa-alan suuruuden suhde omaan kulutukseensa. Ekologinen jalanjälki lasketaan jakamalla maapallon pinta-ala kaikkien maapallon ihmisten kesken tasapuolisesti. WWF:n Living Planet -raportin (2004) mukaan suomalaisten keskimääräinen ekologinen jalanjälki on neljä kertaa suurempi kuin maapallon luonnon uusiutumiskyky. Me kuluttajina voimme vaikuttaa valinnoillamme jättämäämme jalanjälkeen ja ekologiseen selkäreppuumme.

Kestävään kehitykseen pyrittäessä on keskeistä kehittää materiaalin käytön minimoimisen rinnalla tehokas esineiden ja materiaalien kierrätys. Ohessa on neljän R:n sääntö kierrätyksen filosofiasta, jota pyritään suunnittelussa toteuttamaan.

Reduce: Tavoitteena on käyttää tuotteissa vähemmän materiaalia ja tuotannossa vähemmän energiaa. Esimerkiksi pakkaukset tehdään yksinkertaisiksi.
Reuse: Tuote käytetään uudelleen samaan tarkoitukseen korjattuna tai parannettuna.
Recycle: Tuote kierrätetään toiseksi tuotteeksi esimerkiksi uusiopaperiksi, tai vanha tietokone puretaan ja näppäimistä tehdään koruja ja kuoresta säilytyslippaita.
Recover : Tuote hajotetaan osiin raaka-aineiksi ja uusiksi tuotteiksi. Esimerkiksi savukaasusta erotetaan puhdas rikki uuteen käyttöön.

Valokuvia:
1. Silloin kun materiaaleista on puutetta, kierrätetään niitä luovasti. Kuvan afrikkalaiset lyhdyt ovat valmistettu vanhoista säilykepurkeista, läkkipellistä.

2. Pahvista tehty munakupin malli.

Tehtävä 1

Elämme ylenpalttisen tavaramäärän keskellä.
Valkeakosken kuvataidekoulun oppilaat harjoittelivat opettajansa Elisse Heinimaan opastuksella kestävän tulevaisuuden aakkosia. Ensimmäisenä tehtävänä oli laskea kaikki oman huoneen esineet ja luokitella ne. Keskimäärin oppilailla oli huoneessaan 11 huonekalua, 16 taulua (kuvaa seinällä), 450 lelua, 300 koulutarviketta, 250 kirjaa, 10 koriste-esinettä ja 8 laitetta eli yhteensä noin 1045 esinettä.
(Lähde: Elise Heinimaa. Kestävän kehityksen harjoittelua. Henkiin herätetyt esineet, Revived objects. Koskiprint. Valkeakoski 2001.)
Mitkä esineet ovat tarpeellisia, mitkä tarpeettomia? Mieti, mistä esineestä et voi luopua. Perustele syyt portfoliossasi. Ratkaisusi voivat liittyä käytännöllisyyteen, arkielämään tai esineen tunnearvoihin ja muistoihin. Mikä omistamasi esine on täysin tarpeeton, josta voit heti luopua? Perustele portfoliossasi valintasi.

Tehtävä 2

Valitse jokin esine, jolle haluat antaa uuden elämän. Se voi olla esimerkiksi vanha huonekalu, keittiötarvekalu, tekstiili tai vaate. Piirrä luonnoksia ideoistasi. Anna esineelle uusi käyttötarkoitus tai kunnosta se täyttämään alkuperäistä tehtäväänsä. Voit yhdistää esineeseen uusia materiaaleja. Perustele valintasi ja ratkaisusi kirjallisesti ja arvioi myös, miten ja mitkä aiemmin mainitut neljän R:n säännöt toteutuvat työssäsi.

Tavoite
Tehtävän tavoitteena on perehtyä esineiden käyttötarkoitukseen ja uusiokäytön mahdollisuuksiin oman ideoinnin ja prosessinomaisen työskentelyn ja arvioinnin avulla.

Tehtävä 3

Tutki, mistä materiaaleista keittiökaappisi esineistö on tehty. Tee lista materiaaleista ja pohdi niiden ekologisuutta portfoliossasi. Valitse yksi esine, joka on epäkäytännöllinen, ei siis palvele tehtäväänsä hyvin. Suunnittele tämä esine uudelleen. Tällaisia esineitä voisivat olla esimerkiksi sitruunapuristin, kuorimisveitsi, paistinlasta, juuresharja tai teekannu.

Tavoite
Tehtävän tavoitteena on oivaltaa arkiesineiden valmistusmateriaalien moninaisuus ja oppia arvostamaan raaka-aineita ja niistä muotoiltuja esineitä kestävän kehityksen näkökulmasta sekä arvostamaan laatua ja esineiden toimivuutta.


Kierrätystä ja tuunaamista

Osa muotoilijoista on alkanut käyttää vanhoja esineitä ja tavaroita, kuten vaatteita, kankaita, peltipurkkeja, tietokoneen osia ja keittiökaluja työskentelymateriaalinaan.
Uuden harrastusmuodon, tuunaamisen, tavoitteena on kaikenlaisen vanhan käyttäminen uusien esineiden tekemiseen. Tuunaajan kultakaivoksia ovat vinttikomerot, mummon piirongin laatikot ja kierrätyskeskukset. Tuunaajan tavoitteena on olla lisäämättä käsityöllään materiaalien määrää ympäristössämme vaan tehdä uusia tuotteita omaksi ja muiden iloksi ja hyödyksi.

Tehtävä 4

Suunnittele ja toteuta jostain vanhasta, käytetystä ja kertaalleen poisheitetystä tavarasta tai materiaalista uusi tuote. Voit käyttää yhtä tai useaa käytettyä tavaraa tai materiaalia. Tavoite
Tavoitteena on kehittää kykyä löytää vanhoille tavaroille ja materiaaleille uusia innovatiivisia käyttömahdollisuuksia ja oppia ratkaisemaan erilaisia teknisiä ongelmia työskentelyn kuluessa.
Nykymuotoilu on saanut virikkeitä niin menneestä ajasta kuin eläin- ja kasvimaailmasta. Tällaisia näkökulmia työssään hyödyntävä muotoilija on esimerkiksi maailmankuulu italialainen Alessandro Alessi. Postmodernismi on tuonut ilottelua ja leikkisyyttä esineisiin modernistisen puhtaan muodon rinnalle.

Valokuva: Italialaisen maailmankuulun muotoilijan Alessandro Alessin tuotteet ovat usein mielikuvituksellisia kuten kuvan santarminhahmoinen korkkiruuvi. 

Tehtävä 5

Suunnittele ja toteuta muotoilutuote: esine, vaate tai kangasmalli käyttämällä lähtökohtanasi joko eläin- tai kasvimaailmaa. Tee luonnoksia aiheestasi, jossa tutkit eläimen tai kasvin olemusta ja soveltuvuutta suunnittelukohteeseesi. Toteuta työsi valitsemastasi sopivasta materiaalista ja käytä materiaaliin soveltuvaa tekniikkaa. (shakkinappulasta – esim. hevonen - korkkiruuvin pää, pullonsulkijan pää)

Tavoite
Tavoitteena on oppia ideoimaan monipuolisesti aihettaan ja valitsemaan toteutukseen sopiva materiaali ja tekniikka.
Matkaradion muotoilussa on käytetty inhimillisiä piirteitä. (Valokuva B.G.)

Kulttuuriperintö muotoilun lähtökohtana

Kirveen historia on pitkä. Esi-isämme käsittelivät puuta lohkomalla teroitetulla käsikivellä. Vähitellen käsikivestä kehittyi varrellinen kivikirves. Se oli tärkeä ja arvokas työväline rakennettaessa asumuksia tai kulkuvälineitä, ja sotakentillä se toimi käsiaseena. Taitavasti työstetyt eläimenpään muotoiset kirveet olivat sen sijaan rituaaliesineitä.

Hirvenpääkirves ja pronssikautinen rombinmuotoinen reikäkirves. Hirvenpääkirves on Säkkijärveltä. (Valokuva Markku Haverinen /Kansallismuseo). Reikäkirves on löytynyt Porvoon maalaiskunnasta. (Valokuva Ritva Bäckman/Kansallismuseo) 
Kirveet on suunniteltu erilaisia käyttötarkoituksia varten. Vertaa kirveiden ja kivikautisen ja pronssikautisen kirveen rakennetta toisiinsa. Mitä havaitset? (Valokuva B.G.)
Kirveen pääperiaate on säilynyt, vaikka materiaali on muuttunut ja siihen on tehty teknisiä uudistuksia.

Teollinen vallankumous 1800-luvulla johti usein siihen, että huonekaluja ja kodin tarvekaluja ryhdyttiin tekemään koneellisesti uusista materiaaleista, jolloin esimerkiksi puulle ominaisia muotoja alettiin käyttää myös metalliesineissä ja päinvastoin. Nykyisin muovi on paljon käytetty materiaali. Muovisten esineiden muotokieli saattaa olla peräisin jostain vanhasta tyylisuunnasta. Kauppojen hyllyiltä löytyy esimerkiksi muovisia rokokoo-kahvikannuja ja -kermakkoja.

Valokuva: Mummonmökin vanha tuoli 1800-luvulta. Tuoli on esimerkki vanhan rakenteen periytymisestä satojen vuosien takaa renessanssiajalta. Tuolin jalat ovat barokkityylin mukaisia ja ne ovat sorvattu käsisorvilla.


Taidehistoria muotoilijan lähtökohtana

Sodan jumalatarta Nikeä kuvaava reliefi Efesoksessa, Turkissa. Jumalattaren hameenhelman laskoksista on suunniteltu maailmankuulujen urheilukenkien ja vaatteiden merkki Nike. Taidehistoria voi olla myös ideoiden lähteenä. (Valokuva). Niken tuotemerkki. (Valokuva)

Tehtävä 1

Tutki jonkin arkipäivään liittyvän esineen, esimerkiksi tuolin, juoma-astian, kulkuvälineen, vaatteen tai tekstiilin muotoilun historiaa. Kerää esineestä kuvia eri aikakausilta ja/tai eri kulttuureista. Pohdi portfoliossasi esineiden ergonomiaa ja käyttökelpoisuutta. Suunnittele uusi vanhan pohjalta. Voit käyttää hyödyksesi keräämääsi tietoa muoto- ja koristeaiheista sekä rakenteista valitsemasi esineen historiasta. Tee luonnoksiesi pohjalta esineestä pienoismalli. Valitse sopivat materiaalit työhösi.

Tavoite
Tavoitteena on oppia arvostamaan omaa ja muiden kulttuuriperintöä ja hyödyntämään sitä omassa suunnittelussa.
Muovinen maljakko. Teollinen vallankumous 1800-luvulla mahdollisti esineiden valmistuksen 
koneellisesti ja materiaaleista, joita ei aiemmin käytetty esineiden valmistuksessa. Esimerkiksi alun perin messingistä valmistetut kyntteliköt saatettiin tehdä kipsistä ja maalata messinkivärillä. Nykyisin muovi taipuu moneksi. Maljakko on koristeltu posliiniastioissa käytetyillä kohokuvioinneilla. Vanha muotokieli ja koristelu ovat saaneet muovista uuden materiaalin. (Valokuva)

Tehtävä 2

Suunnittele ja muotoile valkosavesta amuletti, koru tai kolmiulotteinen esine. Amuletilla on uskottu olevan kantajalleen onnea tuova tai pahalta suojeleva vaikutus. Voit ottaa vaikutteita amulettisi visuaaliseen muotokieleen jostakin menneestä kulttuurista. Esimerkiksi Kalevala Koru on omassa tuotannossaan käyttänyt suunnittelun pohjana vanhojen pronssi- ja rautakautisten korujen ja esineiden koristemuotoja. Kalliomaalaukset ja saamelaisten šamaanirumpujen kuviot ovat liittyneet oman aikansa uskomuksiin.
Tavoite
Tavoitteena on muotoilla amuletti käyttäen hyväksi kulttuuriperinnettä sekä oppia työstämään valkosavea.

Valokuva: Kalevalakoruja. Lintuaihe on Hattulan Luurilasta 1000-luvulta. Vesilintujen keväinen paluu Pohjolaan symbolisoi hedelmällisyyttä. Spiraalimuodot ovat vanhoissa suomalaisissa koruissa peräisin Välimeren kulttuureista. Thorin ukkosen jumalan vasara oli viikinkimiesten koru, amuletti.

Suomessa on löytynyt yli 60 kalliomaalausta. Maalaukset sijaitsevat useimmiten vesistöjen varrella kallioseinämissä. Ne on maalattu punamullalla. Kalliosta tihkunut kalkkinen pinta on vaikuttanut värin säilyvyyteen. Kuva-aiheita ovat esimerkiksi hirvi, ihminen, naamioitunut ihminen, kämmen, vene, auringonkehä, kala, joutsen ja erilaiset geometriset kuviot. Kalliomaalauksista taiteilijat ja käsityöläiset ovat etsineet aiheita maalauksiin, koruihin ja tekstiileihin.

Kodin sisustus – kaunista ja käytännöllistä

Kaunis, käytännöllinen ja rentouttava kotiympäristö antaa voimia arkipäivän aherruksen keskellä. Kodin sisustuksen tulee vastata myös asukkaittensa tarpeita. Olet ehkä valinnut jo asunto-osiosta oman kodin pohjakaavan suunnittelutehtävän. Voit käyttää sitä tämän tehtävän lähtökohtana.
Kodin käytön ja sisustuksen suunnittelu aloitetaan tilojen käyttötarkoituksen pohdinnasta. Makuuhuonetta voi käyttää muuhunkin kuin nukkumiseen. Ehkä sinne voi sijoittaa kuntopyörän tai tietokoneen. Keittiö tai olohuone voi olla perheen monitoimihuone tai keittiö osa olohuonetta ja liesi keskellä huonetta. Huoneiden mittasuhteet ja pinta-alat ovat määrääviä tekijöitä kodin suunnittelussa. Asunnon joustavat ja esteettömät kulkusuunnat lisäävät viihtyvyyttä. Asukkaan liikuntaesteisyys on otettava huomioon sekä kiinteissä kalusteissa että sisustuksessa.


Keittiöhuonekalujen mitoitus

Keittiökalusteiden mitat ovat yleisen standardin mukaiset. Joskus on syytä poiketa standardeista asukkaiden tarpeiden mukaan.

Luonnonvalon määrä ja suunta vaihtelevat eri vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina. Valoisuutta voi lisätä tekstiilien avulla. Myös isot huonekalut ikkunoiden edessä estävät luonnonvalon pääsyä sisätiloihin. Lasiovi pimeään tilaan saattaa olla hyvä ratkaisu. Keinovalon sijoituspaikat on haastava suunnittelun kohde. Lisävalolla, kuten kohdevaloilla ja katosta tai seinistä heijastavilla valoilla, voi vaikuttaa valaistuksen määrään, mutta myös luoda tunnelmaa. Pistorasiat sijoitetaan niin, ettei vaarallisia johtoja ole ympäri huonetta.

Valon lisäksi asunnon värimaailma on tärkeä tekijä viihtyvyyden kannalta. Sisustuksen värit ovat keskeisiä tunnelman luojia. Myös tekstuurit, kuten sileät, rosoiset, pehmeät ja kovat pinnat, ja niiden vaihtelu ovat oivallisia rytmittäjiä.

Perusväriksi kutsutaan väriä, jota sisustuksessa on eniten. Väriä käytetään erisävyisenä ja tummuusasteisena eli valöörinä. Tehosteväriksi kutsutaan valitusta väriteemasta poikkeavaa väriä, jota käytetään vain vähän esimerkiksi koriste-esineissä. Värien avulla voidaan myös saada pieni tila näyttämään suurelta tai suuri tila kodikkaalta. Seinien värit luovat tunnelmaa, ja ne voidaan valita talon tyylisuunnan mukaisiksi.

Useimmilla meistä on mielivärejä. Valittu väripaletti voi olla esimerkiksi rauhallinen muodostuen vaaleankeltaisista ja siniharmaista tai raikas sinisen eri sävyistä ja valööreistä muodostuva. Heleät keltaiset ja vaaleanvihreät ilahduttavat sateisena kesäpäivänä. Pehmeät maanvärit, täyteläiset havun vihreät, haavan harmaa, ruosteenpunaiset ja ruskeat sekä murretut oranssit ja siniset värit luovat lämpimän ja kodikkaan tunnelman.

Kun sisustuksen kannalta olennaiset seikat ovat selvinneet, voidaan edetä pohtimaan, millainen tunnelma ja tyyli kotiin halutaan. Mitä rakkaita vanhoja esineitä halutaan tuoda unelmakotiin? Määräävätkö ne tunnelman ja tyylin vai sijoittuvatko ne luontevasti uuteen kokonaisuuteen? Myös kulttuuriset tekijät ja käytettävät materiaalit vaikuttavat visuaaliseen muotokieleen.

Tehtävä 1

Tehtävä on kaksiosainen.
Kerää erilaisia värimalleja, kankaita, tapetteja, puiden ja kasvien lehtiä, kiviä, simpukoita, valokuvia tai lehtikuvia. Tee niistä tunnelmataulu asuntosi värimaailman ja sisustuksen pohjaksi. Piirrä tunnelmataulun väripalettiisi myös joitain sinulle tärkeitä esineitä tai huonekaluja. Anna tunnelmataulullesi nimi. Pohdi, millaisessa talossa haluat asuntosi sijaitsevan. Onko se 1800-luvun kertaustyylinen kerrostalo, jugendtalo, uusi rivitalo, vanha lähiön kerrostalo, maalaistalo, rintamamiestalo vai onko kotisi laivassa? Sovita sisustus talon henkeen sopivaksi.
Piirrä pohjakaavaan huonekalujen sijainti ja laadi ainakin yhdestä seinästä tai huoneen nurkasta värillinen piirros.

Voit myös tehdä asunnosta pienoismallin huonekaluineen. Tällöin tehtävä vastaa kahta (2) tehtävää kurssin suoritukseen vaadittavista viidestä (5) valinnaisesta tehtävästä.
Tavoite

Tavoitteena on luoda toimiva kokonaisuus, jossa viihdyt. Tavoitteena on myös oppia lukemaan pohjakaavoja ja mittakaavaa sekä niiden merkitsemistapoja.

Tehtävä 2

Suunnittele kangaskuosi johonkin kotisi tilaan, esimerkiksi verhot keittiöön, makuuhuoneeseen, lastenhuoneeseen tai tilanjakaja olohuoneeseen. Valitse teemaksi jokin kasvi, eläin tai esine. Voit myös etsiä visuaalisen ideasi jostain sinulle vieraasta kulttuurista. Tee painolaatta pahvista tai paksusta muovikalvosta viiltämällä kuvio laattaan. Voit myös tehdä kohopainolaatan, jolloin liimaat kuvion tukevalle pahville leimasimen tapaan. Pelkistä kuvio, jolloin se toimii parhaiten ornamentin osana. Voit myös maalata kankaan tekstiiliväreillä siveltimellä tai telalla. Superlon-palalla voi ”töpöttää” väriä kankaalle.

Alla olevalla Internet-sivuilla on selvitetty väriopin perusteita, joihin sinun on hyvä tutustua ennen ryhtymistäsi kangaskuosin suunnitteluun.
Linkki: http://www.coloria.net

Tavoite
Tehtävän tavoitteena on tutustua tekstiilisuunnitteluun ja oppia pohtimaan yksityiskohtien kuten tekstiilien, niiden kuvioinnin ja värien vaikutusta sisustukseen.
Turkissa, Bursan vanhassa kaupungissa Emir-sulttaanin moskeijan ikkunakoristelu on esimerkki pintaornamentin, nauhaornamentin ja peiliornamentin käytöstä arkkitehtuurissa. Mosaiikkilaatoissa on Koraanin lauseita ja kasviornamentteja.
Keskusornamentti. Mosaiikkilattia Efesoksessa, Turkissa.

Tehtävä 3

Kodin koriste-esineet saattavat olla muotoilultaan klassisia tyylejä edustavia maljakoita, taidekäsityönä toteutettuja kynttiläjalkoja ja seinävaatteita tai Kaukoidästä tuotettuja pieniä eläimenmuotoisia rasioita. Jotkut materiaalit ovat parhaimmillaan yksin käytettyinä, joihinkin on hyvä yhdistää toisia materiaaleja.

Tee koriste-esine kotiisi muovailemalla se esimerkiksi savesta tai paperimassasta tai veistämällä puusta tai kaarnasta. Voit maalata esineesi peiteväreillä tai vesiväreillä, liimata siihen lasin- tai mosaiikinpalasia, hiekkaa tai vaikkapa ompelulaatikosta nappeja. Materiaali vaikuttaa muotoon, muodon yksinkertaisuuteen tai koristeellisuuteen.
Tavoite



Tavoitteena on tutkia erilaisia materiaaleja ja oivaltaa työskentelymateriaalien ominaisuuksien eroja ja vaikutusta muotoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kurkkaamisesta!