Materiaali on Opetushallituksen sivuilta/EDU
22.12.2015
Muotoilu
Jokaisella
ihmisen muokkaamalla esineellä on kahdenlaista elämää. Se elää fyysistä
elämäänsä materiaalina: puu puuna, metallit metalleina, kivi kivenä jne. Mutta
esineellä on myös toisenlainen elämä: se on ihmisen toiminnan konkreettinen
ilmentymä, se kertoo ihmisestä, hänen toiminnastaan,
hänen tarpeistaan ja ihanteistaan. - Henrik Lilius
Ympärillämme
olevat esineet
eli artefaktit ovat aina jonkun suunnittelemia, ja ne on tehty joko
käsin tai teollisesti. Jotta ymmärtäisimme esineen
heijastavan omaa aikaansa ja kulttuuria, on meillä oltava tietoa, miksi se
on tehty, miten ja mihin sitä käytetään tai on käytetty. Mitä sen tekomateriaali ja muoto kertovat meille?
Omin käsin tehdyt
esineet tuottavat tekijälleen iloa ja ovat usein taidon näytteitä. Esimerkiksi
Pohjanmaalla sulhaspoika teki aikoinaan nuorikolleen rukinlavan. Koristeaiheet
ja väritys olivat vertauskuvia elämään liittyvistä asioista. Tilkkutäkin kuviot
tai räsymaton kuteet ja raidat saattavat kertoa tarinoita tai symbolisoida
tekijänsä elämän vaiheita.
Esineiden
merkitys käyttäjälleen vaihtelee. Esineellä voi olla ensisijaisesti käyttöarvo kuten saksilla tai vaihtoarvo ja näyttöarvo kuten
esimerkiksi taide-esineillä, jolloin hinta tulee määrääväksi
arviointikriteeriksi. Myös aika voi vaikuttaa käyttöarvoon, esimerkiksi vanhat
sakset muuttuvat antiikkiesineeksi, jolloin niitä arvioidaankin vaihtoarvonsa
mukaan.
Muotoilijat ovat
jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Esimerkiksi sisältötuotanto esineisiin, kuten matkapuhelimeen ja televisioon, asettaa vaatimuksia muotoilulle ja
käyttöjärjestelmien ja muodon yhteensovittamiselle. Sisältötuotanto liittyy
erityisesti sähköisille viestimille laaditun ohjelmasisällön tuottamiseen.
Ohjelmasisällön tuottaminen voi liittyä esimerkiksi opetukseen, tutkimukseen,
kulttuuriin, dokumentointiin, viihteeseen tai markkinointiin. Myös erilaiset
laitteet ja esimerkiksi älyvaatteet
vaativat muotoilijan ja sisältötuotannon tekniikasta vastaavien kiinteää
yhteistyötä.
Kaikille yhteinen
tehtävä:
Valitse kotoasi
joitain esineitä (n. 5). Tutki niitä muotoilun keskeisten periaatteiden mukaan:
onko esine toimiva ja käyttäjäystävällinen eli ergonominen, tarpeellinen,
kestävä ja kaunis. Minkälaisia muistoja ja tunteita niihin liittyy? Voit myös
haastatella esineen aiempaa omistajaa. Valokuvaa esineet tai piirrä ja väritä
ne. Koosta kuvista ja teksteistä joko seinälehti tai kirjanen. Voit
vaihtoehtoisesti tehdä esineistä maalauksen.
Tavoite
Tehtävän
tavoitteena on oppia havainnoimaan esineiden olemusta ja esineiden merkitystä
käyttäjälleen sekä niiden käyttökelpoisuutta sekä esteettistä ja eettistä
laatua. Tyydyttääkö se perustarpeita, tuovatko
ne lisäarvoa arkeen vai synnyttävätkö
ne uusia turhia tarpeita?
Muotoilun välineet ja keinot
Esineiden
muotoiluun vaikuttavat materiaalit, tekotapa
eli tekniikka, käyttötarkoitus, ergonomia ja kulttuurisiin arvoihin ja
trendeihin eli muotivirtauksiin liittyvät seikat, kuten väri ja muotokieli.
Kaupallisten esineiden menekkiin vaikuttavat jakelukanavat ja markkinointi.
Tuotteen tulisi soveltua sitä valmistavan yrityksen tunnistettavaan ilmeeseen,
arvoihin ja yritykseen liitettyihin mielikuviin eli brandiin. (vrt. Marimekko,
Arabia ja Nokia). Tuote voi olla hengeltään klassikko, heijastaa innovatiivista
teknologiaa, tehdasmaista tuotantoa tai pohjautua käsityöperinteeseen.
Valokuvia:
1. Muotoilijat ovat usein etsineet ideoita luonnosta kuten Tapio Wirkkala
(1915–1985) kantarellimaljakossaan.
2. Arjen muotoilua. Antti Nurmesniemi (1927–2003) suunnitteli kirkkaansiniset
voimajohdot Helsingin Laajalahden selälle. Ne saivat nimekseen Antin askeleet.
3. Antti Eklundin muotoilun lähtökohtana ovat usein eläinaiheet (animaldesign)
kuten kuvan juusto-ottimissa. Munakupit pikkupoikineen ovat Alessandro Alessin
muotoilemia. Hauska visuaalisuus ja funktionaalisuus yhdistyvät.
Muotoilun
prosessissa ja arkkitehtuurihankkeissa on neljä osapuolta: tuotteen tilaaja,
suunnittelija, toteuttaja ja käyttäjä. Käyttäjä saattaa toimia joskus useassa
roolissa. Muotoiluprosessi etenee useimmiten oheisessa kaaviossa esitetyn
suunnitelman (konseptin) mukaisesti.
Tehtävä 1
Suunnittele
istuin tai kantoväline esimerkiksi reppu, jota on kevyt ja helppo kuljettaa
vapaa-ajan matkalla, kauppamatkalla, luontopolulla tai lasta kannettaessa.
Ideoi työstäsi konsepti, jossa määrittelet, kuka on tilaaja, minkä ikäisille
tuote suunnitellaan ja missä tuote valmistetaan. Valitse luontoystävällisiä
kierrätettäviä materiaaleja. Tee luonnoksia ja materiaali- ja työselostus konseptistasi.
Voit halutessasi myös tehdä esineestä pienoismallin. Kirjaa portfolioosi kuvin
ja sanoin suunnitteluprosessi.
Tavoite
Suunnittelutehtävän
tavoitteena on harjoitella muotoilun peruskäsitteiden ja ongelmanratkaisun
käyttöä ja soveltamista suunnittelutehtävässä.
Kohti kestävää tulevaisuutta
Arvioitaessa ja
havainnollistettaessa ympäristön kuormitusta on otettu käyttöön käsite
ekologinen selkäreppu. Selkärepun paino kuvaa, miten paljon luonnonmateriaaleja
ja energiaa on käytetty tuotteen valmistamisessa. Esimerkiksi 5 gramman
painoisen kultasormuksen ekologisen selkärepun paino on 2 000 kiloa.
Muotoilijoiden haasteena on etsiä uusia luontoa säästäviä ja kierrätettäviä
materiaaleja ja valmistustapoja. Linkki: http://arkisto.sll.fi/kestava/kvt.pdf
Toinen tapa
mitata ekologista elämäntapaa ja kulutusta on ekologinen jalanjälki.
Jalanjäljen mitta on ihmisen tarvitseman maa-alan suuruuden suhde omaan
kulutukseensa. Ekologinen jalanjälki lasketaan jakamalla maapallon pinta-ala
kaikkien maapallon ihmisten kesken tasapuolisesti. WWF:n Living Planet
-raportin (2004) mukaan suomalaisten keskimääräinen ekologinen jalanjälki on
neljä kertaa suurempi kuin maapallon luonnon uusiutumiskyky. Me kuluttajina
voimme vaikuttaa valinnoillamme jättämäämme jalanjälkeen ja ekologiseen
selkäreppuumme.
Kestävään
kehitykseen pyrittäessä on keskeistä kehittää materiaalin käytön minimoimisen
rinnalla tehokas esineiden ja materiaalien kierrätys. Ohessa on neljän R:n
sääntö kierrätyksen filosofiasta, jota pyritään suunnittelussa toteuttamaan.
Reduce: Tavoitteena on käyttää tuotteissa vähemmän materiaalia ja tuotannossa
vähemmän energiaa. Esimerkiksi pakkaukset tehdään yksinkertaisiksi.
Reuse: Tuote käytetään uudelleen samaan tarkoitukseen korjattuna tai parannettuna.
Recycle: Tuote kierrätetään toiseksi tuotteeksi esimerkiksi uusiopaperiksi, tai
vanha tietokone puretaan ja näppäimistä tehdään koruja ja kuoresta
säilytyslippaita.
Recover : Tuote hajotetaan osiin raaka-aineiksi ja uusiksi tuotteiksi. Esimerkiksi
savukaasusta erotetaan puhdas rikki uuteen käyttöön.
Tietokulma: Kierrätysmateriaaleja
Valokuvia:
1. Silloin
kun materiaaleista on puutetta, kierrätetään niitä luovasti. Kuvan
afrikkalaiset lyhdyt ovat valmistettu vanhoista säilykepurkeista,
läkkipellistä.
2. Pahvista tehty munakupin malli.
Tehtävä 1
Elämme ylenpalttisen tavaramäärän keskellä.
Valkeakosken kuvataidekoulun oppilaat harjoittelivat
opettajansa Elisse Heinimaan opastuksella kestävän tulevaisuuden aakkosia.
Ensimmäisenä tehtävänä oli laskea kaikki oman huoneen esineet ja luokitella ne.
Keskimäärin oppilailla oli huoneessaan 11 huonekalua, 16 taulua (kuvaa
seinällä), 450 lelua, 300 koulutarviketta, 250 kirjaa, 10 koriste-esinettä ja 8
laitetta eli yhteensä noin 1045 esinettä.
(Lähde: Elise Heinimaa. Kestävän kehityksen harjoittelua.
Henkiin herätetyt esineet, Revived objects. Koskiprint. Valkeakoski 2001.)
Mitkä esineet ovat tarpeellisia, mitkä tarpeettomia?
Mieti, mistä esineestä et voi luopua. Perustele syyt portfoliossasi. Ratkaisusi
voivat liittyä käytännöllisyyteen, arkielämään tai esineen tunnearvoihin ja
muistoihin. Mikä omistamasi esine on täysin tarpeeton, josta voit heti luopua?
Perustele portfoliossasi valintasi.
Tehtävä 2
Valitse jokin esine,
jolle haluat antaa uuden elämän. Se voi olla esimerkiksi vanha huonekalu,
keittiötarvekalu, tekstiili tai vaate. Piirrä luonnoksia ideoistasi. Anna
esineelle uusi käyttötarkoitus tai kunnosta se täyttämään alkuperäistä
tehtäväänsä. Voit yhdistää esineeseen uusia materiaaleja. Perustele valintasi
ja ratkaisusi kirjallisesti ja arvioi myös, miten ja mitkä aiemmin mainitut
neljän R:n säännöt toteutuvat työssäsi.
Tavoite
Tehtävän tavoitteena on perehtyä esineiden
käyttötarkoitukseen ja uusiokäytön mahdollisuuksiin oman ideoinnin ja
prosessinomaisen työskentelyn ja arvioinnin avulla.
Tehtävä 3
Tutki, mistä materiaaleista keittiökaappisi esineistö on
tehty. Tee lista materiaaleista ja pohdi niiden ekologisuutta portfoliossasi.
Valitse yksi esine, joka on epäkäytännöllinen, ei siis palvele tehtäväänsä
hyvin. Suunnittele tämä esine uudelleen. Tällaisia esineitä voisivat olla
esimerkiksi sitruunapuristin, kuorimisveitsi, paistinlasta, juuresharja tai
teekannu.
Tavoite
Tehtävän tavoitteena on oivaltaa arkiesineiden
valmistusmateriaalien moninaisuus ja oppia arvostamaan raaka-aineita ja niistä muotoiltuja
esineitä kestävän kehityksen näkökulmasta sekä arvostamaan laatua ja esineiden
toimivuutta.
Kierrätystä ja tuunaamista
Osa muotoilijoista on alkanut käyttää vanhoja esineitä ja
tavaroita, kuten vaatteita, kankaita, peltipurkkeja, tietokoneen osia ja
keittiökaluja työskentelymateriaalinaan.
Uuden harrastusmuodon, tuunaamisen, tavoitteena on
kaikenlaisen vanhan käyttäminen uusien esineiden tekemiseen. Tuunaajan
kultakaivoksia ovat vinttikomerot, mummon piirongin laatikot ja
kierrätyskeskukset. Tuunaajan tavoitteena on olla lisäämättä käsityöllään
materiaalien määrää ympäristössämme vaan tehdä uusia tuotteita omaksi ja muiden
iloksi ja hyödyksi.
Tehtävä 4
Suunnittele ja toteuta jostain vanhasta, käytetystä ja
kertaalleen poisheitetystä tavarasta tai materiaalista uusi tuote. Voit käyttää
yhtä tai useaa käytettyä tavaraa tai materiaalia. Tavoite
Tavoitteena on kehittää kykyä löytää vanhoille tavaroille
ja materiaaleille uusia innovatiivisia käyttömahdollisuuksia ja oppia
ratkaisemaan erilaisia teknisiä ongelmia työskentelyn kuluessa.
Nykymuotoilu on saanut virikkeitä niin menneestä ajasta
kuin eläin- ja kasvimaailmasta. Tällaisia näkökulmia työssään hyödyntävä
muotoilija on esimerkiksi maailmankuulu italialainen Alessandro Alessi. Postmodernismi on tuonut ilottelua ja
leikkisyyttä esineisiin modernistisen puhtaan muodon rinnalle.
Valokuva: Italialaisen maailmankuulun muotoilijan Alessandro Alessin tuotteet ovat
usein mielikuvituksellisia kuten
kuvan santarminhahmoinen korkkiruuvi.
Tehtävä 5
Suunnittele ja toteuta muotoilutuote: esine, vaate tai kangasmalli
käyttämällä lähtökohtanasi joko eläin- tai kasvimaailmaa. Tee luonnoksia
aiheestasi, jossa tutkit eläimen tai kasvin olemusta ja soveltuvuutta
suunnittelukohteeseesi. Toteuta työsi valitsemastasi sopivasta materiaalista ja
käytä materiaaliin soveltuvaa tekniikkaa. (shakkinappulasta – esim. hevonen - korkkiruuvin pää, pullonsulkijan pää)
Tavoite
Tavoitteena on oppia ideoimaan monipuolisesti aihettaan ja valitsemaan
toteutukseen sopiva materiaali ja tekniikka.
Matkaradion muotoilussa on käytetty inhimillisiä piirteitä. (Valokuva B.G.)
Kulttuuriperintö muotoilun
lähtökohtana
Kirveen historia on pitkä. Esi-isämme käsittelivät puuta lohkomalla
teroitetulla käsikivellä. Vähitellen käsikivestä kehittyi varrellinen
kivikirves. Se oli tärkeä ja arvokas työväline rakennettaessa asumuksia tai
kulkuvälineitä, ja sotakentillä se toimi käsiaseena. Taitavasti työstetyt
eläimenpään muotoiset kirveet olivat sen sijaan rituaaliesineitä.
Hirvenpääkirves ja pronssikautinen rombinmuotoinen
reikäkirves. Hirvenpääkirves on
Säkkijärveltä. (Valokuva Markku Haverinen /Kansallismuseo). Reikäkirves on löytynyt Porvoon
maalaiskunnasta. (Valokuva Ritva Bäckman/Kansallismuseo)
Kirveet on suunniteltu erilaisia käyttötarkoituksia varten. Vertaa
kirveiden ja kivikautisen ja pronssikautisen
kirveen rakennetta toisiinsa. Mitä havaitset? (Valokuva B.G.)
Kirveen pääperiaate on säilynyt,
vaikka materiaali on muuttunut ja siihen on tehty teknisiä uudistuksia.
Teollinen vallankumous
1800-luvulla johti usein siihen, että huonekaluja ja kodin tarvekaluja
ryhdyttiin tekemään koneellisesti uusista materiaaleista, jolloin esimerkiksi
puulle ominaisia muotoja alettiin käyttää myös metalliesineissä ja päinvastoin.
Nykyisin muovi on paljon käytetty materiaali. Muovisten esineiden muotokieli
saattaa olla peräisin jostain vanhasta tyylisuunnasta. Kauppojen hyllyiltä
löytyy esimerkiksi muovisia rokokoo-kahvikannuja ja -kermakkoja.
Valokuva: Mummonmökin vanha tuoli 1800-luvulta. Tuoli on esimerkki vanhan rakenteen
periytymisestä satojen vuosien takaa renessanssiajalta. Tuolin jalat ovat
barokkityylin mukaisia ja ne ovat sorvattu käsisorvilla.
Taidehistoria muotoilijan
lähtökohtana
Sodan jumalatarta Nikeä kuvaava reliefi Efesoksessa, Turkissa. Jumalattaren
hameenhelman laskoksista on suunniteltu maailmankuulujen urheilukenkien ja
vaatteiden merkki Nike. Taidehistoria
voi olla myös ideoiden lähteenä. (Valokuva). Niken tuotemerkki. (Valokuva)
Tehtävä 1
Tutki jonkin arkipäivään liittyvän esineen, esimerkiksi tuolin,
juoma-astian, kulkuvälineen, vaatteen tai tekstiilin muotoilun historiaa. Kerää
esineestä kuvia eri aikakausilta ja/tai eri kulttuureista. Pohdi portfoliossasi
esineiden ergonomiaa ja käyttökelpoisuutta. Suunnittele uusi vanhan pohjalta.
Voit käyttää hyödyksesi keräämääsi tietoa muoto- ja koristeaiheista sekä
rakenteista valitsemasi esineen historiasta. Tee luonnoksiesi pohjalta
esineestä pienoismalli. Valitse sopivat materiaalit työhösi.
Tavoite
Tavoitteena on oppia arvostamaan omaa ja muiden kulttuuriperintöä ja
hyödyntämään sitä omassa suunnittelussa.
Muovinen maljakko. Teollinen vallankumous 1800-luvulla mahdollisti
esineiden valmistuksen
koneellisesti ja materiaaleista, joita ei aiemmin käytetty esineiden valmistuksessa. Esimerkiksi alun perin messingistä valmistetut kyntteliköt saatettiin tehdä kipsistä ja maalata messinkivärillä. Nykyisin muovi taipuu moneksi. Maljakko on koristeltu posliiniastioissa käytetyillä kohokuvioinneilla. Vanha muotokieli ja koristelu ovat saaneet muovista uuden materiaalin. (Valokuva)
koneellisesti ja materiaaleista, joita ei aiemmin käytetty esineiden valmistuksessa. Esimerkiksi alun perin messingistä valmistetut kyntteliköt saatettiin tehdä kipsistä ja maalata messinkivärillä. Nykyisin muovi taipuu moneksi. Maljakko on koristeltu posliiniastioissa käytetyillä kohokuvioinneilla. Vanha muotokieli ja koristelu ovat saaneet muovista uuden materiaalin. (Valokuva)
Tehtävä 2
Suunnittele ja muotoile valkosavesta amuletti, koru tai kolmiulotteinen
esine. Amuletilla on uskottu olevan kantajalleen onnea tuova tai pahalta
suojeleva vaikutus. Voit ottaa vaikutteita amulettisi visuaaliseen muotokieleen
jostakin menneestä kulttuurista. Esimerkiksi Kalevala Koru on omassa
tuotannossaan käyttänyt suunnittelun pohjana vanhojen pronssi- ja
rautakautisten korujen ja esineiden koristemuotoja. Kalliomaalaukset ja
saamelaisten šamaanirumpujen kuviot ovat liittyneet oman aikansa uskomuksiin.
Tavoite
Tavoitteena on muotoilla amuletti käyttäen hyväksi kulttuuriperinnettä sekä
oppia työstämään valkosavea.
Valokuva: Kalevalakoruja. Lintuaihe on Hattulan Luurilasta 1000-luvulta. Vesilintujen
keväinen paluu Pohjolaan
symbolisoi hedelmällisyyttä. Spiraalimuodot ovat vanhoissa suomalaisissa
koruissa peräisin Välimeren
kulttuureista. Thorin ukkosen jumalan vasara oli viikinkimiesten koru,
amuletti.
Suomessa on löytynyt yli 60 kalliomaalausta. Maalaukset sijaitsevat
useimmiten vesistöjen varrella kallioseinämissä. Ne on maalattu punamullalla.
Kalliosta tihkunut kalkkinen pinta on vaikuttanut värin säilyvyyteen. Kuva-aiheita ovat
esimerkiksi hirvi, ihminen, naamioitunut ihminen, kämmen, vene, auringonkehä,
kala, joutsen ja erilaiset geometriset kuviot. Kalliomaalauksista taiteilijat
ja käsityöläiset ovat etsineet
aiheita maalauksiin, koruihin ja tekstiileihin.
Kodin sisustus – kaunista ja käytännöllistä
Kaunis, käytännöllinen ja
rentouttava kotiympäristö antaa voimia arkipäivän aherruksen keskellä. Kodin
sisustuksen tulee vastata myös asukkaittensa tarpeita. Olet ehkä valinnut jo
asunto-osiosta oman kodin pohjakaavan suunnittelutehtävän. Voit käyttää sitä
tämän tehtävän lähtökohtana.
Kodin käytön ja sisustuksen suunnittelu aloitetaan tilojen käyttötarkoituksen pohdinnasta. Makuuhuonetta voi käyttää
muuhunkin kuin nukkumiseen. Ehkä sinne voi sijoittaa kuntopyörän tai
tietokoneen. Keittiö tai olohuone voi olla perheen monitoimihuone tai keittiö
osa olohuonetta ja liesi keskellä huonetta. Huoneiden mittasuhteet ja
pinta-alat ovat määrääviä tekijöitä kodin suunnittelussa. Asunnon joustavat ja
esteettömät kulkusuunnat lisäävät viihtyvyyttä. Asukkaan liikuntaesteisyys on
otettava huomioon sekä kiinteissä kalusteissa että sisustuksessa.
Keittiöhuonekalujen mitoitus
Keittiökalusteiden mitat ovat yleisen standardin mukaiset. Joskus on syytä
poiketa standardeista asukkaiden tarpeiden mukaan.
Luonnonvalon määrä ja suunta
vaihtelevat eri vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina. Valoisuutta voi lisätä
tekstiilien avulla. Myös isot huonekalut ikkunoiden edessä estävät luonnonvalon
pääsyä sisätiloihin. Lasiovi pimeään tilaan saattaa olla hyvä ratkaisu.
Keinovalon sijoituspaikat on haastava suunnittelun kohde. Lisävalolla, kuten
kohdevaloilla ja katosta tai seinistä heijastavilla valoilla, voi vaikuttaa
valaistuksen määrään, mutta myös luoda tunnelmaa. Pistorasiat sijoitetaan niin,
ettei vaarallisia johtoja ole ympäri huonetta.
Valon lisäksi asunnon värimaailma
on tärkeä tekijä viihtyvyyden kannalta. Sisustuksen värit ovat keskeisiä
tunnelman luojia. Myös tekstuurit, kuten sileät, rosoiset, pehmeät ja kovat
pinnat, ja niiden vaihtelu ovat oivallisia rytmittäjiä.
Perusväriksi kutsutaan väriä, jota
sisustuksessa on eniten. Väriä käytetään erisävyisenä ja tummuusasteisena eli
valöörinä. Tehosteväriksi kutsutaan valitusta väriteemasta poikkeavaa väriä,
jota käytetään vain vähän esimerkiksi koriste-esineissä. Värien avulla voidaan
myös saada pieni tila näyttämään suurelta tai suuri tila kodikkaalta. Seinien
värit luovat tunnelmaa, ja ne voidaan valita talon tyylisuunnan mukaisiksi.
Useimmilla meistä on mielivärejä.
Valittu väripaletti voi olla esimerkiksi rauhallinen muodostuen
vaaleankeltaisista ja siniharmaista tai raikas sinisen eri sävyistä ja
valööreistä muodostuva. Heleät keltaiset ja vaaleanvihreät ilahduttavat
sateisena kesäpäivänä. Pehmeät maanvärit, täyteläiset havun vihreät, haavan
harmaa, ruosteenpunaiset ja ruskeat sekä murretut oranssit ja siniset värit
luovat lämpimän ja kodikkaan tunnelman.
Kun sisustuksen kannalta
olennaiset seikat ovat selvinneet, voidaan edetä pohtimaan, millainen tunnelma
ja tyyli kotiin halutaan. Mitä rakkaita vanhoja esineitä halutaan tuoda
unelmakotiin? Määräävätkö ne tunnelman ja tyylin vai sijoittuvatko ne
luontevasti uuteen kokonaisuuteen? Myös kulttuuriset tekijät ja käytettävät
materiaalit vaikuttavat visuaaliseen muotokieleen.
Tehtävä 1
Tehtävä on kaksiosainen.
Kerää erilaisia värimalleja,
kankaita, tapetteja, puiden ja kasvien lehtiä, kiviä, simpukoita, valokuvia tai
lehtikuvia. Tee niistä tunnelmataulu asuntosi värimaailman ja sisustuksen
pohjaksi. Piirrä tunnelmataulun väripalettiisi myös joitain sinulle tärkeitä
esineitä tai huonekaluja. Anna tunnelmataulullesi nimi. Pohdi, millaisessa
talossa haluat asuntosi sijaitsevan. Onko se 1800-luvun kertaustyylinen
kerrostalo, jugendtalo, uusi rivitalo, vanha lähiön kerrostalo, maalaistalo,
rintamamiestalo vai onko kotisi laivassa? Sovita sisustus talon henkeen
sopivaksi.
Piirrä pohjakaavaan huonekalujen
sijainti ja laadi ainakin yhdestä seinästä tai huoneen nurkasta värillinen
piirros.
Voit myös tehdä asunnosta
pienoismallin huonekaluineen. Tällöin tehtävä vastaa kahta (2) tehtävää kurssin
suoritukseen vaadittavista viidestä (5) valinnaisesta tehtävästä.
Tavoite
Tavoitteena on luoda toimiva
kokonaisuus, jossa viihdyt. Tavoitteena on myös oppia lukemaan pohjakaavoja ja
mittakaavaa sekä niiden merkitsemistapoja.
Tehtävä 2
Suunnittele kangaskuosi johonkin
kotisi tilaan, esimerkiksi verhot keittiöön, makuuhuoneeseen, lastenhuoneeseen
tai tilanjakaja olohuoneeseen. Valitse teemaksi jokin kasvi, eläin tai esine.
Voit myös etsiä visuaalisen ideasi jostain sinulle vieraasta kulttuurista. Tee
painolaatta pahvista tai paksusta muovikalvosta viiltämällä kuvio laattaan.
Voit myös tehdä kohopainolaatan, jolloin liimaat kuvion tukevalle pahville
leimasimen tapaan. Pelkistä kuvio, jolloin se toimii parhaiten ornamentin
osana. Voit myös maalata kankaan tekstiiliväreillä siveltimellä tai telalla.
Superlon-palalla voi ”töpöttää” väriä kankaalle.
Alla olevalla Internet-sivuilla
on selvitetty väriopin perusteita, joihin sinun on hyvä tutustua ennen
ryhtymistäsi kangaskuosin suunnitteluun.
Linkki: http://www.coloria.net
Tavoite
Tehtävän tavoitteena on tutustua
tekstiilisuunnitteluun ja oppia pohtimaan yksityiskohtien kuten tekstiilien,
niiden kuvioinnin ja värien vaikutusta sisustukseen.
Turkissa, Bursan vanhassa kaupungissa
Emir-sulttaanin moskeijan ikkunakoristelu on esimerkki pintaornamentin, nauhaornamentin
ja peiliornamentin käytöstä arkkitehtuurissa. Mosaiikkilaatoissa on Koraanin
lauseita ja kasviornamentteja.
Keskusornamentti. Mosaiikkilattia
Efesoksessa, Turkissa.
Tehtävä 3
Kodin koriste-esineet saattavat olla muotoilultaan
klassisia tyylejä edustavia maljakoita, taidekäsityönä toteutettuja
kynttiläjalkoja ja seinävaatteita tai Kaukoidästä tuotettuja pieniä
eläimenmuotoisia rasioita. Jotkut materiaalit ovat parhaimmillaan yksin
käytettyinä, joihinkin on hyvä yhdistää toisia materiaaleja.
Tee koriste-esine kotiisi muovailemalla se esimerkiksi
savesta tai paperimassasta tai veistämällä puusta tai kaarnasta. Voit maalata
esineesi peiteväreillä tai vesiväreillä, liimata siihen lasin- tai
mosaiikinpalasia, hiekkaa tai vaikkapa ompelulaatikosta nappeja. Materiaali
vaikuttaa muotoon, muodon yksinkertaisuuteen tai koristeellisuuteen.
Tavoite
Tavoitteena on tutkia erilaisia materiaaleja ja oivaltaa
työskentelymateriaalien ominaisuuksien eroja ja vaikutusta muotoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kurkkaamisesta!