keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Kollaasin sommittelu

Sommittelun teoria on se, josta olen aina halunnut tietää jotain konkreettista.  Miten ja mistä osista hyvä kuva rakentuu?

Alkuun opettaja kävi läpi laatimansa opetusmateriaalin pohjalta sommittelun peruskäsitteitä - piirustuksen tai maalauksen kokonaisrakennetta ja sitä, miten värit ja muodot ryhmitellään teoksessa. Kuvanveistossa (ja yleensä 3D-tilassa) vastaava käsite on plastinen sommittelu. 

Opettaja kertoi, että tämä läpikäyty materiaali on vain pintaraapaisu isosta sommittelun eli komposition kokonaisuudesta, johon myös mm. kultainen leikkaus kuuluu. Sain luennosta ja materiaalista aivan valtavan paljon uutta tietoa ja hyvän pohjan, jota lähteä itsenäisesti työstämään lisää.

Siirryimme käytännön töihin eli kollaasin tekoon. Otin esille valkoisen Cansonin A2-kartongin sekä sunnuntai-iltana kiinalaisella musteella ja Wennströmin punaisilla vesivärinapeilla värittämäni vesiväripaperit, sakset, liiman, Fiskarsin paperileikkurin ja Fiskarsin ympyräleikkurin. 

Osan paperisuikaleista leikkasin käsin saksilla, koska Fiskarsin leikkurin pituus ei riittänyt tarpeeksi pitkiin suikaleisiin. Pallot leikkasin Fiskarsin ympyräleikkurilla sekä käsin saksilla erikokoisilla korkeilla ja kansilla piirtämistäni malleista.

Tässä vesiväripapereiden lähtötilanne.



Kollaasin kuvioissa pitää olla kontrastia, mikä luo työhön hyvää jännitettä. Eri sävyiset paperit luovat kuvioihin mielenkiintoa ja syvyyttä. Päätin tehdä työni erilevyisistä suikaleista ja erikokoisista palloista, jotka leikkasin sävyttämistäni vesiväripapereista. Opettaja ohjeisti meitä välttämään liikaa tavaraa kollaasilla ja pyysi minuakin vähentämään ainakin pallojen määrää alkuperäisestä suunnitelmastani. Työ oli melko helppo suunnitella. 

Kun työ oli saatu sommiteltua paperille, alkoi liimausvaihe. Otin kappaleen käteeni, levitin siihen liimaa, mutta kauhukseni en enää muistanutkaan mistä kohdasta tarkalleen nauhan/pallon otin, oliko elementin tarkoitus mennä alta vai päältä, joten työn olemus vaihteli koko ajan tehdessä. Aina, kun olin liimannut työhön uutta, piti miettiä seuraavaa kuviota korjaamaa edellinen tilanne tai luomaan taas jotain jännää.  Työ eli koko ajan. Opettaja sanoi, että tämä luomisprosessi kuuluu asiaan. Lopputulema saattaa olla täysin erilainen, kuin mitä oli alun perin suunnitellut.

Sain mielestäni työni tehtyä ja opettaja pyysi tarkastelemaan kauempaa kukin omaa työtään – tarvitseeko sitä vielä tuunailla. 



Vaikka työni oli ensi näkemältä kiva, siitä puuttui mielenkiinto ja jännite. Mieleni teki alkaa värittää, varjostaa kuvioita vesivärikynillä, mutta opettaja toppuutteli ja sanoi, että nyt harjoittelemme kollaasia eli yritä ratkaista työhösi joku juttu sommittelun keinoin. Kotonasi voit sitten tehdä oman kollaasin ja väritellä sitä ja tehdä sille mitä haluat.  

Olin etukäteen tutkinut tarkkaan Tuuli-Anna Viitasen kollaasityötä opettajan antamasta kortista, ja huomasin ”ylimääräiset” ohuet vihreät väriviivat työssä. Opettaja kertoi, että väriviivat tulivat siitä, kun työssä olevia vesiväreillä väritetystä paperista leikattuja suikaleita on Tuuli-Anna laveerannut päälle siveltimellä eli vesiväri on lähtenyt hieman liikkeelle. Tuuli-Annan kollaasit näyttävät yksinkertaisilta, mutta ovat olleet runsastöisiä eli niihin on käytetty paljon työtunteja.

Takaisin kollaasityöni pariin: alitajunnasta lisäsin työhön ensin punaisen pallon ja pienen punaisen viivan tasoittamaan työtä. Opettaja oli huomauttanut minulle alaoikealle jääneestä liian tyhjästä tilasta, joten leikkasin ja liimasin myös sinne ohuen punaisen suikaleen. Sunnuntaina papereita väritellessäni, minulle tuli tunne, että tulisin tarvitsemaan myös harmaaseen mätsäävää punaista paperia.  
 
Vihdoin valmistunut lopullinen työni.



Tässä vielä sama asetelma kotona uudelleen kuvaamanani.





Työ on minusta ihan ok ensimmäiseksi isoksi kollaasikseni. Aiemmat kollaasini ovatkin olleet ATC-korttikokoa 2,5” x 3,5”, mutta samat sommitelman perusteet ovat voimassa riippumatta paperin tai maalauspohjan koosta tai mallista.

Tunnin lopussa keskustelimme mm. siitä, mikä on ”sopiva määrä” elementtejä kollaasissa ja päädyimme lopputulokseen, että tavaramäärä riippuu työstä ja sekä tekijän että katsojan mausta eli tähän ei ole suoraa vastausta.

Tässä nimittäin kuivaharjoitteluna kokeilemani "kollaasi", johon kokosin kaikki alkuperäisestä työstäni jääneet silput eikä tämä näytä liian täydeltä, no - ehkä reunoilta voisi vähän poistaa suikaleita.



Kiitimme opettajaa hienosta tunnista. 

Kerroin, että kompositioteoria on yksi niistä asioista, joita olen kaivannut, mutta josta en itse ole ymmärtänyt etsiä tietoa, koska ei ole ollut käsitystä, mitä edes hakea. Lisäksi, aikaisemmat tekemäni sommitelmat ovat tulleet intuitiosta, johon opettaja totesi, että ”oma intuitio on juuri se mihin aina lopulta pitää luottaa”.

 
Lopuksi ovesta ulos astuessani opettaja neutraalisti totesi: ”Näkee, että olet tehnyt ennenkin kollaaseja”. Olin todella otettu!

Mixed media -kurssi Wanderlust 2016

Uudenvuoden päivänä avautuu myös Everything Art’n järjestämä mixed media ja art journaling nettikurssi Wanderlust 2016. 

Videokurssit järjestetään Englannista käsin – aina yksi tunnin kestävä video joka perjantai vuoden 2016 loppuun saakka. 

Kansainvälinen tunnettu mixed media  -opettajakaarti on opettamassa. Lisäksi Wanderlustissa avataan nettiyhteisö, jossa voi jakaa ja kysellä mielipiteitä, esitellä töitään sekä tarvittaessa kysellä lisäopastusta opettajilta ja muilta kurssilaisilta. 

Kurssin videot ja PDFinä tulevat opetusmateriaalit saa rekisteröitynyt osallistuja tallentaa omalle kovalevylleen. 

Pyrin tekemään jokaisen kurssityön. Odotan tätä(kin) kurssia innolla.

Loppusyksystä heti kurssille rekisteröitymiseni jälkeen olen tehnyt hieman lämmittelyharjoituksia. Liimasin mediumeilla yhteen hyvälaatuisia mainosesitteitä, työpaikan esitteitä ja muuta löytämääni sopivaa paperia vahvoiksi kartonkisivuiksi. 

Gessosin kartonkien pinnat eri gessolaaduilla tutkiakseni lopputulosta ja pintaa - valkoisella, mustalla ja kirkkaalla gessolla. Päälle vetelin reippaasti vanhoja halpoja akryylivärejä vähentääkseni värivarastojani. Pintastruktuuria sain aikaan sapluunoilla ja erilaisilla kohopastoilla (hiekka-, musta laavakivi-, kulta-, hopeapastalla, kirkkaalla paksulla mediumilla,  väripigmenteillä värjäämilläni pastoilla). Pohjista tuli jännän rouheita, ilmavuutta tuo osassa sivuilla läpikuultava teksti. 

Minulla on näitä pohjia toistakymmentä ja kun olen saanut kaikki sivut työstettyä johonkin pisteeseen, niin sidon näistä art jourlnal -kirjasen, johon sitten teen varsinaiset työt. Nämä ovat siis vasta pohjia, joista hienoimpia tulen käyttämään suoraan esim. pienten piirustuksieni, kehyksinä, töitteni taustoina.

Aukeaman koko on aika pieni eli A4. Jos tämä setup osoittautuu toimivaksi, niin saatan tehdä näitä isompina.

maanantai 26. lokakuuta 2015

Tuuli-Anna Viitanen - kollaaseja

Huomenna Taideopinnoissa olisi kollaasipäivä. 

Kun luin lukujärjestyksestä kollaasipäivästä, niin kuvittelin että, jesh, helppo nakki: leikkaa lehdestä kuvia, liimaa paperille ja That’s it!

Eipä työ tule olemaan noin simppeli. Opettajan opiskelukaverilla ja ystävällä Tuuli-Anna Viitasella avautuu huomenna Galleria G:ssä näyttely, jota meidän pitäisi mennä joskus katsomaan.
Tämän kunniaksi huomenna tekisimme kollaasin T.-A. Viitasen tyyliin. 

Huomiseksi pitää olla mukana vähintään A2-kartonki eli kävin viikonloppuna lauantaina Myyrmäen Suomalaisessa kirjakaupassa ostamassa muutaman valkoisen ja vaaleanruskean Cansonin koossa A2.

Lisäski mukaan pitää ottaa mieluimmin itse värjättyä paperia maksimissaan kolmella sävyllä, väripaperikin käy, mutta parempi on itsevärjätty. Väritin eilen illalla vesivärikartonkia mustalla kiinalaisella musteella mustan ja harmaan sävyisillä. Väritin vielä varoiksi Myyrmäen Sinooperin loppuunmyynnistä ostamillani suomalaisilla Wennströmin vesiväreillä – karmiininpunaisella - vesiväripaperia laimentaen punaisen eri värisävyihin.

Pitää muistaa ottaa mukaan vielä sakset ja Golden Gel Medium Mattea liimaamiseen. Tämä on hyvää ainetta art journailussa eikä tästä ei jää sotkuista liimajälkeä, samoin kuten ei jää Tacky cluestakaan.

Tarkoituksena on siis leikata värjätystä paperista kuvioita, joista koota iso kollaasi kartongille. Aika mielenkiintoista.





Tässä mallikuva Tuuli-Anna Viitasen työstä. Opettaja jakoi meille jokaiselle mukaan Tuuli-Annan Galleria G:n näyttelykortin, jossa on ko. kuva.


Galleria G.
Pieni Robertinkatu 10, Helsinki
Tuuli-Anna Viitanen 28.10.-22.11.2015
Näyttelyn avajaiset 27.10.2015

Täältä voi katsella lisää huimia Tuuli-Annan kollaaseja.

keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Arvo Summanen - modernisti ja koloristi. Laveerausta kiinalaisella musteella

Se oli taas tiistai ja taideopintoja.

Ennen piirustustuntiemme alkua tutustuimme samaisessa Myyrmäkitalossa sijaitsevaan Vantaan taidemuseoon. Vantaan taidemuseon näyttelytila kattaa 800 m2 eli on laaja ja tarvittaessa tilan voi helposti jakaa sermeillä pienimpiin tiloihin. Vantaan taidemuseon näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen nykytaiteeseen vaihtuvien näyttelyiden myötä. 

Tänä syksynä taidemuseossa esitellään suomalaisen modernistin Arvo Summasen 350 maalausta. Opin, että tyyliltään A. Summanen on modernisti ja koloristi. Pidin Summasen tyylistä ja töistä - ne ovat värikkäitä, primitiivisiä, piirretty ronskisti ja useat hahmot rajattu paksuilla mustilla rajoilla. Työt ovat samalla hyvin tunnepitoisia ja puhuttelevia.



Arvo Suominen asusteli ja piirteli enimmäkseen yksikseen Helsingin keskustassa sijaitsevassa Bondan vintissä. Vintissä kävivät muutkin taiteilijat maalaamassa ja Arvolla oli siellä samassa huoneessa sänky nurkassa. Myöhemmin Arvo sai isohkon perinnön, jonka turvin hän sai maalata hyvillä välineillä seuraavat 20 vuotta elämänsä loppuun asti.


Arvon töillä ei ole nimiä. Sanoin opettajalle, että eikö niitä voisi nyt nimetä, jotta olisi helpompi hahmottaa mistä maalauksesta kulloinkin puhutaan. Opettaja vastasi siihen, että jos taiteilija ei nimeä maalaustaan, niin sitä ei kukaan muukaan saa koskaan nimetä, vaan esim. taidenäyttelyssä ja taidekirjoissa nimettömän taulun nimen kohdalle kirjoitetaan ”Nimetön”. Tämä oli täysin uutta tietoa minulle.




Otin luvan kanssa kännykkäkameralla kuvia tauluista omaksi inspiraatiokseni. Haluaisin itse osata joskus maalata juuri samalla tyylillä. ”Arvo Summanen - Brondan vintin legenda” -näyttelykokemus oli minulle antoisa.




Seuraavaksi näettekin sitten ”todellista” nykytaidetta – tänään tein kauheimmat työt, joita olen opintojeni aikana tehnyt, mutta ei ollut kurssikavereillakaan paras päivä. Tänään harjoittelimme laveeraamaan kiinalaisella musteella ja siveltimillä sekä piirtämään isompia kokonaisuuksia piirtimellä eli ruokokynällä, irtomustekynällä luoden pintatekstuuria pienillä viivoilla, kuvioilla, pisteillä Van Goghin tyyliin.

Tarkoituksenamme oli harjoitella musteella maalaamista ja piirtimillä erilaisille paperilaaduille ja tutkia miten paperit käyttäytyvät eli tiesimme jo etukäteen, että homma ei tulisi toimimaan, mutta piti kokeilla ihan vaan materiaalihallintamielessä. Tämä näkyykin sitten lopputuloksessa: joko paperi imaisi värin liian nopsaan ja syvälle, toinen paperi ei imenyt ollenkaan vaan jäi pinnalle lillumaan. Näitä töitä piti sitten yrittää pelastaa parhaansa mukaan. Julkaisen tässä vain kolme työtäni, sillä loput kokeiluni eivät ole julkaisukelpoisia.

Tässä on elokuinen kuutamo, jossa kuun eteen kaareutuu aluskasvillisuutta ja heinää.



Van Gogh-harjoitelmani. Työ on jaettu osioihin, joissa on käytetty eri tekstuuria erottamaan esim. taivas, puu, vesi, nurmi, kalliolohkareet. Tämä jäi kesken, mutta oivalsin työn tarkoituksen. Aion käyttää tätä tekniikkaa jatkossakin, koska mielestäni on helppo ja lopputulos on aika jännä.



Laveerasin edellisesta kerrasta ylimääräiseksi jääneen harjoitelmani naisen päästä ja mielestäni tämä onnistui aika hyvin. Silti, nyt kun katson työtä valokuvasta, niin huomaan vähitellen virheitä, esim. kaulus lähtee liian ylhäältä. On mahtavaa, kun itse alan pikku hiljaa hahmottamaan korjattavat kohdat eli olen syksyn aikana oikeasti oppinut asioita. Paperina oli tässä yksi A3-koon lehti  Lidlin 1.99 euroa maksaneesta vesiväripaperilehtiöstä.


Kotitehtäväksemme saimme maalata ja laveerata ensin kiinalaisilla musteilla näkymä omasta ikkunasta ulos. Kun työ on kuivunut, niin päälle pitää tehdä Van Gogh -tyylistä tekstuuria pikkuviivoilla. Työ kuulostaa hauskalta ja mielenkiintoiselta. Uskon, että nyt osaan valita oikean paperinkin työhön eli laadukas, paksu ja vähän karheapintainen lumppuvesiväripaperi saattaisi toimia parhaiten.

Eilen piikkatunnin lopussa opettaja halusi tietää lisää aiemmin opiskelujen ensimmäisen tunnin tutustumiskierroksella kertomistani  Artist Trading Card-korteista. Ope oli todella innostunut ATC-jutusta, sillä hän ei ollut aiemmin ennen kertomaani kuullut koskaan ko. kortteilusta ja nyt halusi tietää paljon lisää.

Opettaja kyseli kaikenlaista tyylisuunnista, välineistä ja onko joitain tekijöitä joiden kortteja himoitaan eniten, tunnistaako tekijät omista tyyleistään, pitääkö ATC-taiteilijan pitäytyä vain yhdessä valitsemassaan tekniikassa kuten esim. leimailu jne. Oli kiva tunne, kun oltiin kiinnostuneita ja sain kertoa. Opettaja halusi, että veisin hänelle nähtäväksi ATC-kortteja sitten kun olisin valmis näin tekemään (kuitenkin mahdollisimman pian).

torstai 15. lokakuuta 2015

Taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän opetussuunnitelman keskeiset sisällöt

MÄÄRÄYS 39/011/2002
TAITEEN PERUSOPETUKSEN
VISUAALISTEN TAITEIDEN
LAAJAN OPPIMÄÄRÄN
OPETUSSUUNNITELMAN
PERUSTEET 2002

Opetushallitus 2002

Referoin tähän otteita Opetushallituksen Taiteen perusopetuksen määräyksestä, josta saa kompaktin kuvan Vantaan kuvataidekoulussa käymästäni neljä vuotta kestävästä Kuvataiteen taiteen perusopetuksen sisällöstä.

Kuvataide

Kuvataiteen ja esteettisen ilmaisun opetuksen tavoitteena on kehittää nyky-yhteiskunnassa tarvittavaa kykyä tulkita kuviaOpetuksen tavoitteena on, että oppilas jäsentää ja ymmärtää maailmaa ja että hänen yleissivistyksensä kuvataiteissa kasvaa

Keskeistä oppisisältöä on luonnon ja rakennettuun ympäristön
visuaaliset ilmiöt, media, taiteen ilmenemismuodot ja kulttuuriperintö.

Opetuksen tulee olla luonteeltaan uutta luovaa. Opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaista aktiivisia ja kriittisiä toimijoita taidemaailmaan ja muuhun yhteiskuntaan.

Kuvallisen ilmaisun käsitteet ja ilmiöt ovat opetuksen perusta, niiden tulee olla opetuksessa keskeisiä. Tavoitteena on, että oppilas oppii käyttämään ilmaisussaan kuvataideilmaisulle luonteenomaista muuntamista, lainaamista sekä uusia ja vanhoja symboleja ja antamaan niille merkityksiä.

Kuvallista ilmaisua tulee opetella sekä tekemällä että tarkastelemalla kuvataiteen teoksia ja arjen kuvia. Opetuksessa korostuu aistien, intuition, unien, mielikuvituksen ja myötäelämisen merkitys. Opetuksen tulee olla tutkivaa ja ongelmakeskeistä.


11 § Keskeiset sisällöt


Perusopinnoissa oppilaan tulee

  • harjoitella ja kehittää omaa kuvailmaisuaan
  • tutustua eri materiaalien ja tekniikoiden ilmaisullisiin mahdollisuuksiin
  • perehtyä materiaalien ja työvälineiden tarkoituksenmukaiseen, turvalliseen ja kestävän kehityksen mukaiseen käyttöön
  • harjoitella kuvallista ja siihen liittyvää sanallista ilmaisuaan
  • perehtyä laaja-alaisesti kuvataiteen ja kuvallisen median eri osa-alueisiin ja mediatekniikkaan
  • harjoitella kriittistä kuvantulkintataitoa kuvamedian tekijänä ja kuluttajana
  • tarkastella ja tulkita eri aikakausien ja kulttuurien teoksia
  • tutkia muodon ja sisällön suhteita kuvataiteissa
  • tutustua taidefilosofian ja estetiikan peruskäsitteisiin
  • oppia tarkastelemaan luontoa, arkkitehtuuria ja esineympäristöä
  • esteettisestä ja kestävän kehityksen näkökulmasta ja oppia ymmärtämään ympäristön merkityksen omalle ja muiden hyvinvoinnille
  • suorittaa ohjattuja kotitehtäviä sekä 
  • laatia taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden perusopintojen päätteeksi portfolio laajan oppimäärän opinnoistaan.


Syventävissä opinnoissa oppilaan tulee

  • syventää taitojaan ja tietojaan yhdellä tai useammalla valitsemallaan kuvataiteen tai kuvallisen median osa-alueella
  • harjoitella ja kehittää kuvailmaisuaan ja yhdistää eri taiteenalojen ilmaisukeinoja työskentelyssään
  • perehtyä kuvataiteen historiaan, vertailla eri taideilmiöitä ja pohtia estetiikan ja taidefilosofian peruskysymyksiä ja tarkastella taidehistorian ja nykytaiteen ilmiöitä historiallisena jatkumona
  • perehtyä itselleen vieraaseen kulttuuriin tai kulttuureiden visuaalisiin ilmenemismuotoihin
  • perehtyä materiaaleihin ja työtapoihin, jotka edistävät kestävää kehitystä sekä 
  • tutustua kuvataiteen ja muiden visuaalisten taiteiden ammattilaisten työhön ja työskentelytapoihin.


Taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet

  • opetella ottamaan huomioon työn tilaajan toivomukset tuote ja rakennussuunnittelussa
  • suunnitella ja suorittaa itsenäisesti työtehtäviä
  • suorittaa ohjatusti kotitehtäviä
  • esitellä julkisesti omaa työskentelyprosessiaan ja lopputuloksia
  • seurata omaa oppimistaan ja arvioida omaa ja muiden työtä sekä 
  • laatia itsenäisesti visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän mukainen päättötyö, joka sisältää teoksen, portfolion työskentelystä ja siihen liittyvän itsearvioinnin.

keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Nykytaidesanastoa

Nykytaidesanastoa
jota olen kerännyt alla olevaan listaan Internetistä. Päivitän sanastoa säännöllisesti.

arte povera
Arte povera it. - "köyhä taide", minimalismin suuntaus. Usein teoksissa on käytetty ilmaisia tai luonnosta löytyviä materiaaleja, kuten hiekkaa, puuta, sanomalehtipaperia jne.

assemblaasi
Assemblaasi - kollaasin kolmiulotteinen vastine, johon on yhdistetty erilaisia materiaaleja ja valmiita esineitä.

body art
Body art - kehotaidetaidetta, jossa ihminen asettaa oman kehonsa osaksi jotakin taideteosta. Joskus kehotaide on lähellä performanssia, joskus taiteilija yhdistää sen mediataiteeseen

fluxus
Fluxus - vapaamielinen taidesuuntaus, joka piti taiteena asioita, joita ei yleensä taiteeksi katsottu. Fluxus yhdisteli maalauksia, veistoksia, happeningiä ja musiikkia kokonaisuuksiksi, joissa lopputulosta tärkeämpää oli itse tekeminen.

graffiti
Graffiti it. graffito - kaikenlainen ihmisen tekemä kirjoitus tai maalaus rakennuksiin tai esineisiin. Graffiteja on esiintynyt eri muodoissa antiikin ajoista lähtien. Nykypäivänä termillä tarkoitetaan useimmiten spraymaalilla tehtyä laitonta tai laillista kuvaa, jonka tarkoituksena on yleensä kaunistaa ympäristöä tai toimia poliittisena, yhteiskunnallisena kannanottona. Tag on graffitin lähikäsite. Sillä tarkoitetaan nopeasti toteutettua nimeä tai logoa, jolla tekijä haluaa jättää merkkinsä ympäristöön.

installaatio
Installaatio - tilaan luotu taideteos, jossa usein yhdistetään veistotaidetta, maalausta, arkkitehtuuria tai vaikkapa esineitä.

käsitetaide
Käsitetaide - kuvataide, jonka lähtökohtana ei ole visuaalisuus vaan teoksen idea tai filosofia, kielen, sanojen ja käsitteiden tutkiminen.

maataide
Maataide - maaperään kaivettu tai rakennettu tai luonnonaineksista koottu teos.
1960-luvulla syntynyt taidesuuntaus, jonka kärki suuntautui kaupalliseen, sisätiloihin sijoitettuun galleriataiteeseen.

mediataide
Mediataide - mediataiteella ei ole rajattua määritelmää. Siinä sekoittuvat taiteen eri traditiot ja teoriat, mediateknologiset innovaatiot ja mediakulttuurin tulkinta. Laajaan luokitukseen kuuluvat mm. multimediateokset, verkkotaide, valo- ja ääniteokset ja virtuaalitaide.

performanssitaide
Performanssitaide - elävä taide-esitys, jossa taiteilija itse omalla läsnäolollaan välittää ideoitaan ja ajatuksiaan suoraan yleisölle. Performanssitaiteessa on piirteitä kuvataiteista, teatterista, tanssista, musiikista ja runoudesta.

poptaide
Poptaide - 1960-luvulla syntynyt, yhteiskunnallisesti tiedostava taidesuuntaus, joka pilkkasi sovinnaisiksi koettuja arvoja ja estetiikkaa. Poptaiteen lähtökohtana oli, että alamme tiedostaa arkeamme. Tahallinen omaperäisyyden puute näkyi
poptaiteilijoiden mahdollisimman banaaleissa ja kuluneissa aiheissa (dollarin seteli, Elvis Presley) sekä niiden tarkoissa jäljitelmissä.

prosessitaide
Prosessitaide - taidesuunta, jonka mukaan luomisprosessi on tärkeämpi kuin lopullinen taideteos. Taideteoksen valmistusprosessi tai muutokset esim. käytetyissä luonnonmateriaaleissa ovat olennainen osa teoksen sisältöä.

Tag
Tag on graffitin lähikäsite. Sillä tarkoitetaan nopeasti toteutettua nimeä tai logoa, jolla tekijä haluaa jättää merkkinsä ympäristöön.

yhteisötaide
Yhteisötaide - taidetta, joka toimii suhteessa ympäristöön ja sen ihmisiin.
Taidetta tehdään yhteisön ehdoilla, sen jäsenten kanssa ja heitä varten.

ympäristötaide
Ympäristötaide - rakennettuun kulttuuriympäristöön tai luonnonympäristöön tehty teos, joka toimii ja syntyy vuorovaikutuksessa ympäristönsä ja katsojan/kokijan kanssa. Teos voi olla veistoksellisen, kolmiulotteisen objektin lisäksi teko tai tapahtuma.



Rasvaliidut

Tiistaina edelleen jatkuivat piirustusharjoitukset. Piirustusvälineinä olivat rasvaliidut ja Pariisin-paperi.

Pariisin-paperi on vähän ohuempaa, kuin Cansonin askartelukartonki ja kooltaan A2:n ja A3:n väliltä. (P.S. Olen ostanut tätä paperia tietämättäni kortin tekoon taustaksi). Pariisin-paperin pinta on vähän karhea ja paperi on värillistä toimien yhtenä värinä piirustuksessa.

Rasvaliituja työssämme käytettiin maksimissaan kolmea eri väri sekä lisänä siis piirustuspaperin väri, sillä tarkoituksenamme oli opetella ilmaperspektiiviä ja struktuuria. Niiden piirtämisen harjoittelussa on tärkeää minimalistinen väripaletti.

Pariisin-paperit ja rasvaliidut olin hankkinut Snow Whitesta. Olin printannut työkoneelta muutaman Suomi-maisemakuvan mustavalkoisena, sillä edelliskerralla opettaja oli kertonut, että mukanaan saa tuoda maisemakuvia, joista ”näkyy kauas”.

Lisäksi opettajalla oli mukana malliksi iso nippu taidenäyttelyistä saamiaan ja postin tuomia taidenäyttelyiden esittelykortteja sekä eri taiteilijoiden painamia kortteja omista töistään. Korteista sai myös valita maalattavan kohteen, jos jollain ei sattunut olemaan mukana omia kuvia. Opettaja kertoi, että kuvaa ei missään tapauksessa saa kopioida yks’ yhteen, vaan kuvasta pitää ottaa inspiraatiota ja nimenomaan perspektiivit ja struktuurit.

Tässä mallimaisemakuvani eli kuvassa on pilvinen taivas, metsäraja, vettä, ruohikkoa, rantaa, maata ja konkreettinen aita. Valokuvassa näkyvät myös rasvaliidut.



Tässä utuinen järvimaisemani.


Opettaja sanoi, että työni on onnistunut: kaikki elementit näkyvät omana tekniikkanaan.

Kun olin saanut maiseman tehtyä, niin opettaja pyysi minua ja paria muuta piirtämään ihmisen pään. Mitää!!! En ole sitten kansakouluaikojen lettipäisten tyttöjen piirustelun jälkeen piirtänyt koskaan ihmistä! Huomautin tästä opettajalle, mutta opettaja vänkäsi, että kyllä sinä osaat tarpeeksi hyvin piirtää ja työn tavoite on opetella valoja ja varjoja ei mitään muotokuvamaalausta. No, okei.

Rasvaliitu käteen. Piirsin ensin ristikon paperille hahmottaakseni paremmin paperin tilan, silmien paikan, hiuksien koon ja leuan koon, sen paikan ja jyrkkyyden. Tästä sitten rohkeasti eteenpäin. Jossain vaiheessa opettaja vinkkasi, että ihmisellä silmät on edelleenkin keskellä päätä. Okei, nostan hiuksia ja otsaa ylemmäs.

En ihan saanut työtäni valmiiksi, esimerkiksi nenänpielen ja korvan kohdan varjostukset/tarkennukset jäivät kesken sekä kaulan varjostus. Jatkan joskus loppuun.

Tässä piirtämäni Naisen pää.



Pidin rasvaliidulla piirtämisestä, vaikka liitua saa painaa ja hangata kunnolla paperiin, jotta siitä saisi kunnolla väriä, joten käy fyysisten voimien päälle. Illalla oli jopa oikean käden hauis kipeä.  Liikuntaa tämäkin.

Opin taas tänään paljon uutta piirtämisestä. Rasvaliidun jälki paperilla on hieno.  Rasvaliitupiirustustunti oli muutenkin mukava. Piirtäminen ei enää pelottanut ja jokainen meistä oppilaista onnistui hyvin töissään.

torstai 8. lokakuuta 2015

Everything Art - Wanderlust 2016 kurssitarvikkeet: materiaalit ja työkalut

Everything Art - Wanderlust 2016 kurssitarvikkeet: materiaalit



No

Item in English

Suomeksi

On/Ei

Omia
huomioita
1.
Pens
Get at least three different sizes of nibs and definitely add a brush pen to your collection. I'm using mostly black Sakura Pigma Micron 05, 03 and black Faber - Castell PITT artist pen in size F, M and B (brush), but will also experiment with Pigma Brush pens in different colours. White water-based paint marker - I prefer Sharpie and acrylic Montana pens
Kynät
Tussikyniä on oltava vähintään kolmea eri kärkikokoa sekä sivellinkärkitusseja. Musta Sakura Pigma Micron 05, 03;  musta Faber - Castell PITT artist pen koot F, M ja B (B=sivellinkärki); erivärisiä Pigma Brush –sivellinkärkikyniä. Valkoinen vesiliukoinen tussikynä Sharpie ja Montana-merkkisiä akryylikyniä.
On riittävästi:
PITT, Micron sekä muita.
2.
Watercolour pencils
Faber-Castell, Kooh-i-noor and Prima
Vesivärikynät
Hyvälaatuisia ovat Faber-Castell, Kooh-i-noor ja Prima.
On Caran D'ache.
Parhaat ovat kuitenkin Caran D'achella.
3.
Water-soluble oil pastels
Caran D'ache Neocolors II, Derwent Artbars and Gelatos from Faber-Castell.
Vesiliukoiset ölypastellit
Caran D'ache Neocolors II, Derwent Artbars sekä Gelatos Faber-Castell’lta.
On Gelatos, Derwent.
4.
Soft pastels
They can be in sticks or pads. Kooh-i-noor soft pastels and PanPastels from Colorfin. For those you will also need fixative in spray
Kuivapastellit
Kuivapastellivärit voivat olla väriliituja tai rasiassa.  Kooh-i-noor soft pastels ja Colorfin PanPastels. Näiden kiinnitykseen tarvitset fixatiivia.
Ei ole.
5.
Sprays and mists
We are going to use variety of sprays with many techniques:  
-starting from mists Tattered Angels, Lindy's Stamp Gang and Ranger Dylusions
-to more opaque acrylic sprays from Talens, Liquitex and Seawhite.


If you don't have any colours of mists in your collection try to choose a few of your favourites instead of those that go well together.
Suihkeet ja mistit
Monissa tekniikoissa käytämme erilaisia suihkevärejä:
- aloitamme suihkeilla kuten Tattered Angels, Lindy's Stamp Gang ja Ranger Dylusions ja
- jatkamme peittävimpien akryylispraymaalien parissa merkeiltä Talens, Liquitex ja Seawhite.

Jos sinulla ei omasta takaa ole vielä yhtäkään suihkeväriä, niin hanki muutama suihke lempiväreissäsi, jotka sopivat keskenään yhteen.
On Tattered Angels.




Ei ole akryylispraymaaleja, mutta akryylimusteita on.



Hanki suihkevärit, joita yhdistämällä värit eivät muutu mutaisiksi.

Indian-ink kuivaa nopeasti vedenpitäväksi jöötiksi, mutta pilaa siveltimen, jos et heti pese sitä.

Musta Kiina-muste on myös hyvä vesiliukoinen.
6.
One of the must haves is also white acrylic spray.
Välttämätön hankinta on valkoinen akryylispraymaali.
 
Ei ole. Pitää hankkia.
7.
Liquid inks like Bombay and Ecoline will become your best friends. Make sure you got a black one.
Nestemäiset musteet merkeiltä Bombay ja Ecoline ovat hyviä. Pitää olla ainakin yksi musta muste.
On Ecoline, Indian ja China Ink.
Ecoline on vesiliukoinen ja hyvä, ei pilaa sivellintä.

Musta Kiina-muste on myös hyvä vesiliukoinen.
8.
Watercolour paints - in tubes or pans.  
I recommend you investing in better quality watercolour paint and start with few basic colours like warm yellow, warm red, cool red (e.g. Alizarin Crimson), ultramarine, cobalt blue, sap green, burnt orange. Avoid the student grade paints in this case. My personal choice are Sennelier as I love their vibrant colours.
Vesivärit tuubeissa tai napeissa
Suosittelemme hyvälaatuisia vesivärejä. Aloita muutamalla perusvärillä kuten lämmin keltainen, lämmin punainen, kylmä punainen (esim. Alizarin Crimson), ultramariini, koboltinsininen, sap green –vihreä, poltettu oranssi. Älä hanki heikkopigmenttisiä lastenvesivärejä tähän tarkoitukseen. (Hyvät ovat esim. merkiltä Sennelier).
On. Huippulaatuiset Pietarin vesivärinapit.
Leningrad/Pietari/White Nights –merkkiset ovat huippulaatua.
9.
Distress Ink pads from Ranger - classic water-based ink pads loved by artists and crafters. I'm using mostly Walnut Stain, Scattered Straw, Vintage Photo, Black Soot and Wild Honey.
Rangerin Distress Ink -musterasiat – taiteilijoiden ja askartelijoiden rakastamat klassiset vesipohjaiset musterasiat.
Hyviä värejä ovat Walnut Stain, Scattered Straw, Vintage Photo, Black Soot and Wild Honey.
On. Ranger, Adirondack



10.
Permanent, waterproof ink pad - a black one is definitely a must-have.  I like the most StazOn and Archival in JetBlack colour.
Öljy-, liuotinpohjainen musterasia – musta on pakollinen merkeiltä StazOn ja Archival JetBlack – mustana.
On.
11.
Acrylic paints
-heavy body (Golden, Senellier Abstract, Liquitex, Daler Rowney System 3) and 
-fluid ones (Golden Fluid,...). Both non-toxic as we are going to paint with our fingers from time to time. It's good to have a few colours of each type as it gives you more opportunities and they are very different, but if you want to choose only one type I would go for heavy body - they are essential for my Wanderlust classes. We are also going to play with some other kinds of acrylic paints like PaperArtsy FrescoFinish and ColourArte Silks.
Akryylivärit
 -jäykät värit (esim. merkeiltä Golden, Senellier Abstract, Liquitex, Daler Rowney System 3) ja
 -ohuemmat, nestemäisemmät (merkeiltä Golden Fluid,...). Sekä paksujen että ohuiden akryylivärien on oltava myrkyttömät, sillä maalaamme joskus sormin. Saat enemmän mahdollisuuksia, jos sinulla on muutama ohut ja jäykkä väri, sillä eri värijäykkyydet toimivat hyvinkin eri tavoilla. Jos valitset vain   yhden jäykkyysvaihtoehdon, niin valitse jäykkä. Jäykät   akryylivärit ovat oleelliset Wanderlust-kursseilla. Lisäksi leikimme vielä toisentyyppisillä akryyliväreillä kuten PaperArtsy FrescoFinish ja ColourArte Silks.

On kaikenlaisia.
On. Joitain halpisliruja on.





Ei ole näitä paksuja. Joitain Amsterdaminja Tigers’n on.
Akryylivärien paksuutta voi säädellä erilaisilla mediumeilla, joten massaltaan eri vahvuisia akryylivärejä ei tarvitse ostaa erikseen, jos käytössäsi on akryyleille sopivia mediumeja.
12.
Gesso
-white is the most important but I'm sure you will also find a clear and a black one very useful. Try to choose better quality gesso as it won't turn yellow after some time and will provide you better surface to work on. My favourites are Liquitex, Golden and Prima from Finnabair's ArtBasic line.
Gesso
-valkoinen on tärkein, mutta tarvitaan myös kirkasta ja mustaa gessoa. Valitse hyvälaatuiset gessot, niin että työsi ei ajan saatossa kellastu. Lisäksi hyvälaatuisella gessolla luot paremman pohjustuksen työllesi. Hyviä gessoja ovat Liquitex, Golden ja Prima-Finnabairin ArtBasic line.
On. Valkoinen, musta ja kirkas gesso noilta mainituilta ja muilta valmistajilta.
Huom. On muitakin hyviä gessomerkkejä kuin tuossa ohjelmassa mainitut, mutta ilmeisesti halutaan ostattaa opiskelijoilla juuri noita merkkejä. Lisäksi gesson voi valmistaa itse.
 - Mri
13.
Modeling paste
- to start with choose a white, thick and quick drying one. My first choice is modeling paste from Liquitex, but I also recommend Golden and Amsterdam from Talens
Modeling paste (muovauspasta)
Valitse alkuun valkoinen, paksu ja nopeasti kuivuva. Paras merkki on Liquitex, mutta hyviä pastoja ovat myös Golden ja Talens’n Amsterdam –merkkinen.
On. Kaikenlaisia.
Huom. On muitakin hyviä pastan valmistajia ja pastan voi tehdä myös itse.
14.
Gel Medium
- if you don't have any choose a soft one (thinner) at the beginning. It works perfect as a adhesive and medium to transfer techniques. I'm using mostly Soft Matte Gel from Prima ArtBasic line, but any other brand will also work just as well. To add some texture I'm also using Prima 3D Matte Gel.
Gel Medium (maalausapuaine)
Jos sinulla ei ole vielä yhtään, niin valitse alkuun pehmeä eli ohuempi versio. Se toimii parhaiten sekä sidosaineena että liimana siirtotekniikoissa. Hyviä ovat Priman ArtBasic lineSoft Matte Gel, mutta mikä tahansa muukin merkki toimii yhtä hyvin. Tekstuurin eli pintarakenteen lisäämiseen käy Priman 3D Matte Gel.
On. Erilaisia.
15.
Beeswax in granules
that we are going to melt with a heating gun. I recommend the one in natural colour - brand doesn't matter.
Mehiläisvahaa rakeina,
jota sulatetaan kuumailmapuhaltimella. Luonnonvärinen on hyvä eikä merkillä ole väliä.
Ei ole.
16.
Glossy Accents and glues
-Ranger Glossy Accents is one of my favourite adhesives, especially when I'm working on smaller pieces.
Glossy Accentit ja liimat
-Rangerin Glossy Accentit ovat parhaita kiinnitysaineita pienten esineiden liimailussa.
On. Kaapit täynnä.
17.
For gluing papers
-gel medium (above) and
-good quality glue sticks (e.g. Ranger Collage Glue Stick, Scotch) are enough.
Paperin liimaamiseen riittää
-gel medium (mainittu yllä) ja
-hyvänlaatuiset liimapuikot (esim. Ranger Collage Glue Stick, Scotch).
On. Gel Mediumia ja Scotch'in iso liimapuikko.
18.
Iced enamels - one of my favourite Susan Lenart-Kazmer's products for mixed-media projects. I specially like Relique Powders that can add a lot of interest to works with their colours and unique texture.

Start with two or three colours. For these powders you will also need Iced Enamels Medium and a heating gun.
Iced enamels (isorakeiset kohojauheet, emalit)
Hyviä isorakeisia kohojauheita on Lenart-Kazmer’n mixed mediaan (sekatekniikkaan)  tarkoitetuissa tuotteissa. Relique Powders -jauheiden väreillä ja omaleimaisella pintarakenteella voi lisätä töihin  kiinnostavuutta.

Aloita kahdella, kolmella värillä. Näiden emalijauheiden kiinnittämiseen tarvitset Iced   Enamels Medium -kiinnitysaineen sekä kuumailmapuhaltimen.
On jotain vastaavaa jauhetta kolmea eri väriä.
19.
Masking Fluid
-currently I am using Liquid Masking fluid from Talens in grey colour, but any other brand will work just as well.
Masking Fluid eli kumimainen maskineste
Talens’n Liquid Masking fluid  - harmaa maskineste, mutta yhtä hyvin mikä tahansa merkki käy.
On.
20.
Pigments
-we will be using Primary Elements powders in many different techniques. To start with I recommend you buying one set of three colours.
Pigmentit
Primary Elements powders –pigmenttipulverit käyvät eri teknikoihin. Suosittelemme  ostamaan kolmen värin lajitelman.
On. Bisterit kaikissa väreissä.



Everything Art - Wanderlust 2016 kurssitarvikkeet: työkalut


No

Item in English

Suomeksi

On/Ei

Omia
huomioita
1.
Scissors
-sharp and with a comfortable handle - that's all you need :).
Sakset
-terävät ja mukavat.
On.
2.
Paint brushes - if possible try to invest in better quality brushes. Their bristle won't change and they won't stay .... on your work. A perfect starting kit would be: one round big nylon brush (my favourites are Pro Arte Polar 14 and Kozlowski 18), at least   two flat soft synthetic brushes in different sizes (e.g. Ranger Artist Brushes, Gold Line Crea-time), one bigger hog-style paint brush with stiff bristles for heavy body acrylics (Pro Arte Studio Hog 12, Dina Wakley paint brush 1")
Siveltimet
Mikäli mahdollista investoi parempilaatuisiin siveltimiin. Harjakset eivät muutu eivätkä ne jää työhösi.

Täydellinen aloitussetti on: yksi iso, pyöreä nylonharjaksinen sivellin (Arte Polar 14 and Kozlowski 18), aikakin kaksi erikokoista litteäkärkistä sivellintä, joissa on pehmeät synteettiset harjakset (esim. 
Ranger Artist Brushes, Gold Line Crea-time), yksi jäykkäkarvainen (sianharjas-) pensseli paksuille akryylimaaleille (Pro Arte Studio Hog 12, Dina Wakley paint brush 1")
Onhan näitä.
3.
Palette Knifes - metal palette knifes are my favourite, but to start with you can try cheaper plastic ones. You will need at least two different sizes - small one and medium.
Palettiveitset
Metalliset palettiveitset ovat hyviä, mutta alkuun voit kokeilla edullisempia muovisia palettiveitsiä. Palettiveitsiä vähintään kahta kokoa – pieni ja keskikoko.
On.
4.
Silicone brushes - e.g.   Catalyst Blade Tools. It isn't a must-have but I'm sure once you'll try it you are going to love it.
Silikonisiveltimet
Esim. Catalyst Blade Tools. Näitä ei ole pakko olla, mutta uskon, että kun kerran olet kokeillut, niin ihastut niihin.
On. Lidlistä ostettu setti.
5.
Silicone blade tools
Perfect for smooth coats of gesso, mediums and paints. My favourite is Catalyst Mini Blade Tool 04 and 01. 
Silikonilavat ja lastat
Silikonilapa toimii täydellisesti pehmeiden gesso-, maalausaine- ja värikerroksien kanssa.  Hyvä työväline on Catalyst Mini Blade Tool 04 ja 01. 
Ei ole.
6.
Distressing tools
-e.g. Prima, Tim Holtz Craft Scratcher.
Reunojen ressaustyökalut
Distressing tools -. Prima, Tim Holtz Craft Scratcher.
 
On. Joku.
7.
Wedge tools
-you can invest in Princeton Catalyst Wedge Tools which I personally recommend, but you can also look for other kinds of combs or even   try to make your own.
Wedge tools – lastatyökaut tekstuurin tekemiseen
 -investoi Princeton Catalyst Wedge Tools –työkaluihin, mutta muun tyyppisetkin kammat käyvät. Voit tehdä jopa itse.
On. Rangerin
Voit tehdä itse: leikkaa vanhan pankki-, bonuskortin reunaan koloja, niin saat tällaisen lastatyökalun.
8.
Pipette Carving block and Cutters
-we are going to carve our own stamps! I'm using a Speedball Speedy Carving block and a Speedball Lino Cutter blades attached to nib holders.
Kaiverruslevy ja kaiveruustyökalusetti
-aiomme kaivertaa omat leimasimet! Suosittelen a Speedball Speedy Carving block –kaiverruslevyä ja  a Speedball Lino Cutter blades - kaiverrustyökalusettiä, jonka kädensijassa säilytetään kärjet voi vaihtaa. Kärjet säilytetään siis työkalukahvan sisällä.
 
Ei ole. Työkalut ehkä ostan, koska tarvitaan myös Taideopinnoissa eikä ole kallis.
Linoleum-kaiverruslevy on.
9.
Pen nibs in nib holders (mostly sold separately) to use with drawing ink (mentioned above). To start with choose two or three traditional nibs for writting.
Irtoterät ja kynävarsi
Tussipiirustukseen. Alkuun kaksi, kolme eri kynänkärkeä kirjoitukseen.
Korsikynä on ja perinteisiä kiinalaisia siveltimiä. Pieni pyöreäpäinen irtoterä piirtämiseen ja varsi.
Piirtoterä on, kirjoitusterät puuttuvat.
10.
Sponges - we are going to use them with pastels, paints and other media. Currently I am using Soft Tools in few different sizes and common make-up sponges.
Sienet
-käytämme sieniä pastellien, maalien ja muiden aineiden kanssa. Erikokoisia sieniä merkiltä Soft Tools sekä tavallisia meikkisieniä.
On.
11.
Small bottles with atomizers - e.g. Ranger Mini Mister, Mister, Stampendous Spray Splatter Applicator or any other available on Ebay.
Pieniä tyhjiä suihkepulloja
esim. Ranger Mini Mister, Mister, Stampendous Spray Splatter Applicator tai mitä vain saat kaupoista.
On.
12.
Brayer
-medium size soft rubber brayer. My favourite now are those from Ranger and Speedball.
Tela
-keskikokoinen pehmeä kumitela esim. Ranger ja Speedball.
Telarulla on, mutta pidikeosa puuttuu.
Osta Sinellistä.
13.
Craft heating gun - if you don't have one you'll need it. For making drying process faster you can substitute it with hair dryer, but for some media (Beeswax, Iced Enamels) you will definitely need a heating tool. I'm using a Ranger Heat It Craft Tool, but any other will be fine as well (e.g. American Crafts Zap embossing heat gun, Martha Stewart Crafts heat tool, Dovecraft Pink Heat Tool)
Askarteluun tarkoitettu kuumailmapuhallin
-tarvitset tätä. Työn kuivumisen nopeuttamiseksi voit käyttää hiustenkuivainta, mutta joidenkin aineiden kanssa (mehiläisvaha, Iced Enamels-kohopulverit) tarvitset kuumailmapuhallinta. Esimerkiksi kuumailmapuhallin Ranger Heat It Craft Tool, American Crafts Zap embossing heat gun, Martha Stewart Crafts heat tool, Dovecraft Pink Heat Tool käyvät.
On.
14.
Stamps and stencils
-a few background stamps and stencils will add interest to our art journals and other mixed-media projects. Simply choose your favourites. :) Don't worry about acrylics blocks for stamps, or if they are mounted or not - it won't be an issue on my classes.
Leimasimet ja sapluunat
 -muutama taustaleimasin ja sapluuna lisäävät mielenkiintoa art journaaleihimme ja muihin sekatekniikkaprojekteihimme. Valitse ne, joista pidät. Normaalisti leimaamisessa käytettyjä akryylipalikoita ei tarvita tässä eikä ole väliä ovatko leimasimet pohjustettuja vaiko eivät.
On.
15.
Journals
-prepare a journal that you are going to work in. Of course it can be more than one. Make sure the paper is matte and thick enough (I recommend at least 190g/m2). My favourites are Dylusions Creative Journal in both sizes and Strathmore Mixed Media Visual Journal in 9" x 12" size.
Kirjat
-hommaa journal-tyyppinen kirja, johon aiot tehdä työsi. Työkirjoja voi olla useampia. Varmista, että paperi on matta ja tarpeeksi paksu, vähintään   190g/m2. Hyviä työkirjoja ovat Dylusions Creative Journal sekä pieni että iso koko, Strathmore Mixed Media Visual Journal koko 9" x 12".
On. Monenlaisia ja paljon.
16.
I also keep a sketchbook for ideas and quick drawings - a Hand book journal (Large Landscape size) and few recycled books that I will show on my videos.
Luonnoskirja
ideoille ja nopeisiin piirroksiin. Kanna luonnoskirjaa mukanasi ideoillesi sekä nopeisiin piirustustöihin. Journal-tyyppinen luonnoskirja (iso vaakatasossa oleva kirja) ja muutamia kierrätettyjä kirjoja (näkyvät videoissa?).
 
On. Useita.
17.
Canvases and canvas boards
-me and many of our teachers will work on canvases. Start with medium size (30x40cm)b get even a big one - don't limit yourself to small canvases at the beginning
Maalauspohjat ja maalauslevyt
Tulemme käyttämään paljon maalauspohjia ja -levyjä.  Aloita keskikokoisilla (30x40 cm) tai jopa isommalla pohjalla – älä rajoita itseäsi heti alkuun työskentelemään pienillä pohjilla.
On yksi maalauslevy.
Osta Tigersista, Claes Ohlsonilta.
18.
Iso ulkoinen kovalevy
Iso ulkoinen kovalevy kurssin video-   ja PDF –tallennuksiin.
On.Teran kovelvy.
Mielestäni kuuluu listaan ja on tärkeä. Iso kovalevy on oltava, jotta saa talteen koko vuoden kurssit.