perjantai 18. syyskuuta 2015

Ensimmäinen Taiteen perusopetus I:n ilta

16.09.2015

Vantaa, Myyrmäki

Ensimmäinen Taiteen perusopetus I:n ilta. Olin valinnut hyvissä ajoin Reittioppaasta sopivimman kulkureitin julkisilla liikennevälineillä Karaportista Myyrmäkitaloon ollakseni ajoissa perillä. Myyrmäen R-kioskilta iso kahvi mukaan ja suunta Myyrmäkitalon 2. Kerrokseen kuvataideluokkaan.

Vähitellen oppilaita valui paikalla. Kartoitin syrjäsilmällä tulevia opiskelukavereitani. Astuimme avaraan ja valoisaan luokkaan ja valitsimme paikkamme ison pöydän äärestä. Sain heti hyvän kuvan opettajasta: alkupuheiden ja esittelyjen jälkeen opettaja meni suoraan asiaan ilman turhia kommervenkkejä. Lyijykynä käteen, A3 eteen ja piirtämään. Opettaja laittoi vuoron perään esineitä pöydälle piirrettäväksemme.

1. Ensin piirsimme parin pullon ja olutlasin ääriviivat.  Ääriviivojen tarkastelu.




2. Teimme valööriharjoituksen, jossa lyijykynällä piirrettiin A3-paperille 10 laatikkoa – ensimmäinen vain vähän varjostettu valkoinen ja viimeinen täysi musta. Välissä olevat laatikot värjättiin niin, että valööri juuri ja juuri vaihtui laatikoiden välillä.



3. Sitten piirsimme tummansiniselle veluurikankaalle asetellun valkoisen pallon varjostuksineen eli harjoittelimme valööriä sekä 3D-piirtämistä. Piirustuksen kanssa menimme peilin eteen ja tarkastelimme näkyykö peilistä pallo vai tasainen ympyrä.



4. Opettaja asetti tummansiniselle veluurikankaalle kartion, pallon ja munan muotoiset styroxkuviot. 
Piirsimme ne. Tarkoituksena oli harjoitella sommittelua sekä etäisyyttä.





5. Koivupölkky pöydälle ja piirtämään tekstuuria. Opettaja näytti seinältä mallitaulua, kuinka tekstuuria piirretään lyijykynällä.



Opettaja ei kommentoinut puuhasteluamme millään lailla – tarkasteli vai töitämme kartoittaakseen piirustustaitomme, jotka eivät kenelläkään meistä olleet kummoiset. Työvaiheiden lopuksi opettaja sanoi yhteenvetona, että nämä piirtämämme osa-alueet ovat piirustuksen kulmakivet, joita tulemme harjoittelemaan loppuvuode sekä seuraavan kevään - piirustushiili ja litoposterpaperi pääasiallisina työvälineinä.

Lisäksi yllä kuvailemieni töiden lomassa teimme käsialaharjoituksen, jossa A3:lle kirjoitimme tavoitteemme ja toiveemme Taiteen perusopinnoista. Käsiala heijastaa tekijänsä tyyliä ja käsialaa voidaan pitää myös "taiteen tekemisenä".




Piirustuskättä rentoutimme välillä piirtämällä vapaasti paperiin viivaa teemalla ”Myräkkä”.



Tämänpäiväisen kokemuksilla olen tyytyväinen  valitessani Vantaan aikuisopiston kuvataidekoulukseni. Opetus ja puitteet ovat oikein hyvää tasoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kurkkaamisesta!