MÄÄRÄYS
39/011/2002
TAITEEN PERUSOPETUKSEN
VISUAALISTEN TAITEIDEN
LAAJAN OPPIMÄÄRÄN
OPETUSSUUNNITELMAN
PERUSTEET
2002
Opetushallitus 2002
Referoin tähän otteita Opetushallituksen Taiteen perusopetuksen määräyksestä, josta saa kompaktin kuvan Vantaan kuvataidekoulussa käymästäni neljä vuotta kestävästä Kuvataiteen taiteen perusopetuksen sisällöstä.
Kuvataide
Kuvataiteen ja esteettisen ilmaisun opetuksen tavoitteena on kehittää nyky-yhteiskunnassa
tarvittavaa kykyä tulkita kuvia. Opetuksen tavoitteena on, että oppilas
jäsentää ja ymmärtää maailmaa ja
että hänen yleissivistyksensä kuvataiteissa kasvaa.
Keskeistä oppisisältöä on luonnon ja rakennettuun ympäristön visuaaliset ilmiöt, media, taiteen ilmenemismuodot ja kulttuuriperintö.
Opetuksen tulee olla
luonteeltaan uutta luovaa. Opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaista aktiivisia ja kriittisiä
toimijoita taidemaailmaan ja muuhun yhteiskuntaan.
Kuvallisen
ilmaisun käsitteet ja ilmiöt ovat opetuksen perusta, niiden tulee olla
opetuksessa keskeisiä. Tavoitteena on, että oppilas oppii käyttämään ilmaisussaan
kuvataideilmaisulle luonteenomaista muuntamista, lainaamista sekä uusia ja
vanhoja symboleja ja antamaan niille merkityksiä.
Kuvallista ilmaisua tulee
opetella sekä tekemällä
että tarkastelemalla kuvataiteen teoksia ja arjen kuvia. Opetuksessa korostuu aistien,
intuition, unien, mielikuvituksen ja myötäelämisen merkitys. Opetuksen tulee
olla tutkivaa ja ongelmakeskeistä.
11 § Keskeiset sisällöt
Perusopinnoissa oppilaan
tulee
- harjoitella ja kehittää omaa kuvailmaisuaan
- tutustua eri materiaalien ja tekniikoiden ilmaisullisiin mahdollisuuksiin
- perehtyä materiaalien ja työvälineiden tarkoituksenmukaiseen, turvalliseen ja kestävän kehityksen mukaiseen käyttöön
- harjoitella kuvallista ja siihen liittyvää sanallista ilmaisuaan
- perehtyä laaja-alaisesti kuvataiteen ja kuvallisen median eri osa-alueisiin ja mediatekniikkaan
- harjoitella kriittistä kuvantulkintataitoa kuvamedian tekijänä ja kuluttajana
- tarkastella ja tulkita eri aikakausien ja kulttuurien teoksia
- tutkia muodon ja sisällön suhteita kuvataiteissa
- tutustua taidefilosofian ja estetiikan peruskäsitteisiin
- oppia tarkastelemaan luontoa, arkkitehtuuria ja esineympäristöä
- esteettisestä ja kestävän kehityksen näkökulmasta ja oppia ymmärtämään ympäristön merkityksen omalle ja muiden hyvinvoinnille
- suorittaa ohjattuja kotitehtäviä sekä
- laatia taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden perusopintojen päätteeksi portfolio laajan oppimäärän opinnoistaan.
Syventävissä opinnoissa
oppilaan tulee
- syventää taitojaan ja tietojaan yhdellä tai useammalla valitsemallaan kuvataiteen tai kuvallisen median osa-alueella
- harjoitella ja kehittää kuvailmaisuaan ja yhdistää eri taiteenalojen ilmaisukeinoja työskentelyssään
- perehtyä kuvataiteen historiaan, vertailla eri taideilmiöitä ja pohtia estetiikan ja taidefilosofian peruskysymyksiä ja tarkastella taidehistorian ja nykytaiteen ilmiöitä historiallisena jatkumona
- perehtyä itselleen vieraaseen kulttuuriin tai kulttuureiden visuaalisiin ilmenemismuotoihin
- perehtyä materiaaleihin ja työtapoihin, jotka edistävät kestävää kehitystä sekä
- tutustua kuvataiteen ja muiden visuaalisten taiteiden ammattilaisten työhön ja työskentelytapoihin.
Taiteen perusopetuksen
visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet
- opetella ottamaan huomioon työn tilaajan toivomukset tuote ja rakennussuunnittelussa
- suunnitella ja suorittaa itsenäisesti työtehtäviä
- suorittaa ohjatusti kotitehtäviä
- esitellä julkisesti omaa työskentelyprosessiaan ja lopputuloksia
- seurata omaa oppimistaan ja arvioida omaa ja muiden työtä sekä
- laatia itsenäisesti visuaalisten taiteiden laajan oppimäärän mukainen päättötyö, joka sisältää teoksen, portfolion työskentelystä ja siihen liittyvän itsearvioinnin.
Huh huh! Onneksi on neljä vuotta aikaa kaikkeen tuohon!
VastaaPoistaSisältö on mielestäni mielenkiintoinen, napakka ja kaikki opiskelun osa-alueet tarkkaan mietitty. Missähän vaiheessa tuon kaiken ehtii opiskella, sillä meille ei vielä kertaakaan ole annettu varsinaisia kotitehtäviä esim. lukea jotain, nettitehtäviä... tietysti jokainen voisi piirrellä tunnilla opetettuja asioita kotonaan niin paljon kuin kynässä lyijyä riittää. Hyvä onkin, että ei ole varsinaisia kototehtäviä vielä. Ne tulevat sitten myöhemmin.
VastaaPoista