29.09.2015
Vantaa, Myyrmäkitalo
Asetelma- ja pintahahmottelua hiilellä
litoposteriin
Opettaja asetteli valkoisen liinan päälle pöydälle
ruskean savesta valetun pullon, johon asetti elävän lehden, keramiikkaluokasta
hakemansa rujon oppilastyönä tehdyn maljan, appelsiinin, ison, muhkean ja pehmeän
lelunallen sekä sokerina muovisen leludinosauruksen. Opettaja kertoi, että
esineistä sai piirtää kaikki tai vain osan oman valinnan mukaan ja miten saa ne
mahtumaan paperille. Päätin suosiolla skipata dinon ja lehden. Hyvä, että selviäisin noista muista.
Opettaja kertoi, että työ tulisi olemaan haastava.
Opettajan mielestä olimme sen verran kovatasoinen porukka, että ei olisi mitään
mieltä laittaa meitä piirtämään kerta toisensa jälkeen palloa, kartiota,
kuutiota tms. Hmm..., mitä tuosta ajattelisi!
Mallikuvan kuvakulma on enemmän vasemmalta, kuin mistä itse piirsin.
Harjoittelimme ensin piirtämään eli hahmottelemaan
muodot ja etäisyydet pienemmälle A3-paperille ihan vaan lyijykynällä. Tein pari
harjoitelmaa ennen kuin hirvisin ottaa hiilen sormiini.
Tarkastelen asetelmaa, vetelen viivoja, hikeä
pukkaa, väsyttää. Ei tästä mitään tule, nyt lähden kotiin! Maltoin kuitenkin mieleni:
happea ja yrittämään kovemmin.
Kerroin
opettajalle, että en saa karhun jalkoja oikeaan kohtaan ja sopivan mittaisiksi.
Tähän opettaja vaan totesi, että katso asetelmaa, mittaa ja mieti ja kokeile.
Jos ei aukene, niin katso ja piirrä
pullon ja nallen väliin jäävä tila. Tästä oivalsin mistä on kysymys.
Olin vaan yrittänyt hahmottaa ”nallea” enkä kuvan kokonaisuutta.
Lisäksi opettaja kertoi, että pielessä oleva asia saattaa olla pienestä korjauksesta kiinni.
Tai niin, että pikkukorjauksia pitää tehdä
useampi eri puolelle kuvaa, jotta kokonaiskuva oikenisi. Korjattavat kohdat pitäisi oppia löytämään! Löytämistä auttaa tässäkin tapauksessa kuvitella asetelma vaikka neljänä ruutuna, joista tutkii jokaista
ruutua erikseen ja sitä kautta pyrkii löytämään virheensä.
Lisäksi piirrettävät esineet on hyvä miettiä aluksi
isompina esineinä – esim. karhu on selvä kolmio, pullo on pystyssä oleva kapea suunnikas,
appelsiini on tietenkin pallo jne.
Näitä kikkoja käyttäen löysin monta vinksahtanutta
kohtaa. Silti mielestäni kuvaan jäi vielä korjattavaa (mm. pullo vs. malja), mutta en enää jaksanut
tutkia. Tunnin lopulla vaihdoimme ajatuksia tästä piirustuskerrasta ja kuulemani mukaan en ollut ainoa, joka tunnin alussa oli valmis pakenemaan. Opettaja sanoi, että myös itsensä peliin laittaminen on taiteen tekemisessä ja oppimisessa yksi merkittävimmistä seikoista. Ei saa paeta, vaan pitää uskaltaa vastata haasteeseen!
Tässä hahmotelmani litoposterilla.
Opettaja sanoi, että
hiilipiirustustyylini on maalauksellinen. Mitähän tämä tarkoittaa? Piirtämiseni
poikkeaa muiden kanssaopiskelijoiden piirtämistyylistä siten, että piirtämieni
esineiden rajat eivät ole täysin aukottomat, saman vahvuiset ja selvät verrattuna monen opiskelijatovereitteni
täsmällisiin pikkutarkkoihin rajoihin. Haluaisin myös oppia piirtämään tarkasti.
Tässä lopullinen työni. Tämä kuva ei anna oikeutta nalle-paralle. Alkuperäisessä piirustuksessa se on nätimpi.
Tässä lopullinen työni. Tämä kuva ei anna oikeutta nalle-paralle. Alkuperäisessä piirustuksessa se on nätimpi.
Karhun turkkia.
Wow! Onpa siinä ollut homma. En olisi ikinä selvinnyt tuosta! Kuinka pitkälle pääsetkään!!
VastaaPoistaTässä oli todellakin kova homma. Jos työmäärä ja intensiteetti on joka kerta tällainen, niin noutaja tulee. Toivottavasti opin nopeasti piirtämisen perusteet, jotta oikeasti voisin nauttia piirtämisestä eikä piirustustunti olisi vain hengissäselviytymiskoe. Tottakai, tunnin loputtua oli helpottunut ja hieno olo, kun oli saanut jotain järkevää paperille eli oppinut paljonkin uutta. Kova homma edessä, mutta jatketaan, ei muuten opi.
VastaaPoista