Tiistaina edelleen jatkuivat piirustusharjoitukset. Piirustusvälineinä olivat rasvaliidut ja
Pariisin-paperi.
Pariisin-paperi
on vähän ohuempaa, kuin Cansonin askartelukartonki ja kooltaan A2:n ja A3:n
väliltä. (P.S. Olen ostanut tätä paperia tietämättäni kortin tekoon taustaksi).
Pariisin-paperin pinta on vähän karhea ja paperi on värillistä toimien yhtenä
värinä piirustuksessa.
Rasvaliituja
työssämme käytettiin maksimissaan kolmea eri väri sekä lisänä siis
piirustuspaperin väri, sillä tarkoituksenamme oli opetella ilmaperspektiiviä ja
struktuuria. Niiden piirtämisen harjoittelussa on tärkeää minimalistinen väripaletti.
Pariisin-paperit
ja rasvaliidut olin hankkinut Snow Whitesta. Olin printannut työkoneelta
muutaman Suomi-maisemakuvan mustavalkoisena, sillä edelliskerralla opettaja oli
kertonut, että mukanaan saa tuoda maisemakuvia, joista ”näkyy kauas”.
Lisäksi
opettajalla oli mukana malliksi iso nippu taidenäyttelyistä saamiaan ja postin
tuomia taidenäyttelyiden esittelykortteja sekä eri taiteilijoiden painamia
kortteja omista töistään. Korteista sai myös valita maalattavan kohteen, jos
jollain ei sattunut olemaan mukana omia kuvia. Opettaja kertoi, että kuvaa ei
missään tapauksessa saa kopioida yks’ yhteen, vaan kuvasta pitää ottaa
inspiraatiota ja nimenomaan perspektiivit ja struktuurit.
Tässä mallimaisemakuvani eli kuvassa on pilvinen taivas, metsäraja, vettä, ruohikkoa,
rantaa, maata ja konkreettinen aita. Valokuvassa näkyvät myös rasvaliidut.
Tässä utuinen
järvimaisemani.
Opettaja sanoi,
että työni on onnistunut: kaikki elementit näkyvät omana tekniikkanaan.
Kun olin saanut
maiseman tehtyä, niin opettaja pyysi minua ja paria muuta piirtämään ihmisen
pään. Mitää!!! En ole sitten kansakouluaikojen lettipäisten tyttöjen
piirustelun jälkeen piirtänyt koskaan ihmistä! Huomautin tästä opettajalle,
mutta opettaja vänkäsi, että kyllä sinä osaat tarpeeksi hyvin piirtää ja työn
tavoite on opetella valoja ja varjoja ei mitään muotokuvamaalausta. No, okei.
Rasvaliitu
käteen. Piirsin ensin ristikon paperille hahmottaakseni paremmin paperin tilan,
silmien paikan, hiuksien koon ja leuan koon, sen paikan ja jyrkkyyden. Tästä
sitten rohkeasti eteenpäin. Jossain vaiheessa opettaja vinkkasi, että ihmisellä silmät on edelleenkin keskellä päätä. Okei, nostan hiuksia ja otsaa ylemmäs.
En ihan saanut
työtäni valmiiksi, esimerkiksi nenänpielen ja korvan kohdan
varjostukset/tarkennukset jäivät kesken sekä kaulan varjostus. Jatkan joskus
loppuun.
Tässä piirtämäni Naisen pää.
Pidin rasvaliidulla piirtämisestä, vaikka liitua saa painaa ja hangata kunnolla paperiin, jotta siitä saisi kunnolla väriä, joten käy fyysisten voimien päälle. Illalla oli jopa oikean käden hauis kipeä. Liikuntaa tämäkin.
Opin taas tänään paljon uutta piirtämisestä. Rasvaliidun jälki paperilla on hieno. Rasvaliitupiirustustunti oli muutenkin mukava. Piirtäminen ei enää pelottanut ja jokainen meistä oppilaista onnistui hyvin töissään.
Rasvaliitu - en ole ennen kuullutkaan! Hieno aita! Ja ovela nainen! Siis vähintään yhtä hyvä kuin valmiiden taiteilijoiden työt. Oikeasti!
VastaaPoistaKiitos, Artsy, kommentistasi. Todella arvostan! Opettajakin sanoi naisesta, että "jätä se noin äläkä ala hienostelemaan sitä. Työ on voimakas ja hieno, kun on noin kulmikas - ihan omaa tyyliään". Kiitos sinulle siis vielä kerran arviostasi! 😊
VastaaPoistaEn minäkään tätä ennen ole tiennyt, että on olemassa rasvaliituja. Niitä ostetaan kappaleittain ja hinta euron luokkaa per liitu. Ovat ilmeisesti ihan yleisiä välineitä piirustuksessa.
VastaaPoista